(Penipu akan dihukum dengan hukuman yang setimpal) |
Oleh : Sekretariat - Jawatankuasa Bertindak Penipuan Perniagaan Kiosk
Latar belakang
Bilangan
sebenar mereka yang diperdaya dan ditipu oleh syarikat yang disenarai
di Lampiran 1 tidak diketahui, mungkin telah melepasi ribuan kes.
Mereka di Lampiran 2 adalah sebahagian dari ribuan mangsa. Kerugian
yang mengalami kerugian hampir mencecah RM1,000,000.00.
Kegiatan
syarikat-syarikat terbabit menawar berbagai produk beserta insentif
menarik termasuk tawaran pakej pemeriksaan kesihatan percuma atau pakej
percutian percuma, mula dikesan seawal tahun 2007. Mungkin juga
gera-kerja mereka diaktifkan lebih awal dari tarikh ini dalam bentuk
berbeza, ‘time sharing concept’ umpamanya. Kegiatan mereka tidak
terhenti terus tetapi diperlahankan buat seketika walaupun pernah
digempur oleh pihak berwajib. Penipuan terkini ‘Mat kiosks’ rancak
dipromosikan pada sekitar bulan September 2007. Dilaporkan kegiatan ini
telah menular ke Kuantan dan Johor Bahru. Dijangka ia akan terus
berkembang ke lain bandar, sekiranya pihak berwajib tidak bertegas
mengambil tindakan ke atas syarikat-syarikat terbabit.
Dikhuatiri
kegagalan pihak berwajib bertindak akan menyemarakan kegiatan mereka
dan memungkinkan ia terus membarah ke satu tahap tidak dapat dikawal
sehingga menjadi satu lagi jenayah besar di Malaysia, di abad ini.
2.0 Kumpulan Mangsa
Dalam
kes penipuan ini terdapat tiga (3) kelompok mangsa yang berada dalam
situasi berbeza yang memerlukan pihak berwajib merangka dan mencadang
pendekatan pelan tindakan berbeza untuk menyelesaikan kes penipuan ini.
Kelompok mangsa adalah seperti berikut:
2.1 Bayaran Penuh
Mangsa
telah membayar kesemua harga kiosk. Janji yang dihambur semasa
‘business presentation’ tidak dilaksanakan. Terma perjanjian tidak
dipatuhi. Masih ramai mangsa tidak dapat dokumen perjanjian, Mangsa
ragu dengan kemampuan syarikat dalam kerja senggaraan dan sebagainya,
2.2 Bayaran deposit
Mangsa
telah membayar / mempertaruhkan deposit tetapi tidak mampu mengeluarkan
baki. Gagal mendapat bantuan kewangan yang diatur oleh syarikat,
2.3 Enggan Meneruskan transaksi
Mangsa telah membayar deposit tetapi enggan menyempurnakan transaksi disebabkan pengelaman mangsa dalam perkara 2.1 di atas.
3.0 Cara berurus-niaga
Modus operandi mereka memperdaya dan menipu mangsa adalah seperti
berikut:
3.1
kebanyakan mangsa dihubungi melalui panggilan telefon. Mangsa dijemput
menghadiri ‘business presentation’. Sesetengah mangsa ditemui di
pameran-pameran perdagangan atau ‘roadshow’ yang mereka anjurkan.
3.2
perniagaan ‘Multifunction automatic touchscreen (Mat) kiosk’ dikatakan
mampu menjana pendapatan antara RM3,000.00 – RM4,000.00 sebulan.
Pendapatan dalam bentuk komisyen antara 3-13%, diperolehi melalui
penjualan kopon ‘reload’ telefon prabayar, tempahan tiket wayang, tiket
bas, tiket penerbangan dan bayaran bil utiliti, cukai pintu majlis /
kerajaan tempatan, saman dan pelbagai.
3.3
Selain dari agihan komisyen, mangsa dijanji akan menerima bayaran tetap
bulanan sebanyak RM1,000.00, Bayaran tetap bulanan adalah hasil
penyewaan ruang (sisi kiri dan kanan) kiosk kepada pengiklan pada kadar
sewa RM500.00 untuk setiap sisi sebulan.
3.4
Mangsa juga dijanji akan berkongsi hasil penjualan ruang iklan di
paparan monitor dengan syarikat pada nisbah 30:70. Urusan mendapatkan
pengiklan adalah tanggung-jawab pihak syarikat.
3.5
Selain dari insentif potongan harga pakej percutian percuma turut
ditawarkan dengan syarat mangsa mesti membuat keputusan ‘on the spot’
menyertai peluang perniagaan Mat kiosk yang dipromosikan.
3.6 Pengambilan deposit 30% dibuat melalui menggunakan kad kredit. Baki sebanyak 70% akan dibiayai melalui:
i. pinjaman peribadi dari bank / institusi kewangan, yang akan
diuruskan oleh syarikat, atau
ii.
pembiayaan komisyen diterima dari syarikat, sekiranya tiga (3) dari
kenalan mangsa yang diperkenalkan berjaya dipengaruhi untuk menyertai
perniagaan Mat kiosk tersebut. Kaedah pembiayaan ‘members-get-members’
ini dikenali system ‘referrals’.
3.7
Mangsa diberi keutamaan memilih lokasi untuk menempatkan ‘kiosk’.
Lokasi-lokasi itu (universiti, kolej, hospital) dikatakan berpotensi
memberi pulangan lumayan memandangkan ramai pengguna akan melanggani
khidmat ‘kiosk’ itu.
4.0 Penipuan terancang
Kaedah
memperdaya dan menipu mangsa adalah sama. Kemungkinan kegiatan
firma-firma itu didalangi oleh orang sama yang arif dengan beberapa
kelemahan akta (Akta Jualan Lansung umpamanya). Kegiatan syarikat ini
adalah satu ‘penipuan terancang’ dilihat dari sudut berikut:
4.1 Pendaftaran berbagai nama
Syarikat
beroperasi dengan menggunakan nama syarikat berbeza tetapi masih ada
pautan dengan syarikat induk dengan tujuan yang sama. Cara itu
dirasakan satu cubaan untuk mengelirukan bagi mendapat ramai mangsa,
4.2 Calling / business cards
Nama
business consultants tidak dinyatakan sepenuhnya di atas calling cards;
dipercayai satu usaha untuk mengeliru identiti business consultants itu
sendiri apabila mangsa ingin membuat urusan susulan dengan mereka,
4.3 Urusniaga tidak telus
Semasa sessi ‘business presentation’ wakil syarikat sengaja menyembunyikan klausa pada resit yang menyatakan ‘deposit atau
bayaran tidak dikembalikan. Mangsa hanya menyedari selepas resit dikeluarkan,
4.4 Penyalah-gunaan surat rasmi
Syarikat
menyalahguna salinan surat resmi pihak berkuasa seperti KPDN & HEP,
Sirim, MSC status, MESDAQ listed companies dan sebagainya untuk
meyakinkan bahawa perniagan mereka adalah sah (legitimate). Terkini
mereka mendakwa perniagaan mereka mendapat pengiktirafan Malaysian
Francise Association (MFA).
4.5 Pembiayaan bank / institusi kewangan
Bantuan
mendapatkan pembiayaan dari bank / institusi kewangan hanya satu taktik
melambat untuk memberi kesempatan melewati masa (to buy time) bagi
tujuan menafi hak mangsa menuntut kembali bayaran deposit disebabkan
terlupusnya ‘cooling off period’,
5.0 Tindakan Mangsa
5.1 Tuntutan pemulangan deposit
Selain
menulis surat, mangsa telah menemui pegawai dan wakil firma terbabit,
untuk membatalkan transaksi/ urusniaga tersebut. Firma
enggan
mengembalikan deposit dan terus mempertahan dan berpegang kepada klausa
yang tercatit dalam resit ‘deposit atau bayaran tidak dikembalikan’.
5.2 Laporan Polis
Banyak
laporan polis telah dibuat mengadu kegiatan penipuan firma-firma ini.
Siasatan yang dijalankan longlai ditengah jalan, berkesudahan pihak
polis memutuskan: ‘diluar bidang kuasa polis’. ‘Tiada unsur jenayah’.
5.3 Tribunal Tuntutan Pengguna
Kes penipuan terancang ini pernah dibawa ke ’tribunal tuntutan pengguna’ untuk diadili. Keputusan tribunal turut mengecewakan.
Paling
menyakitkan hati wakil firma terbabit begitu ‘angkuh dan kurang ajar’
tidak menghormati tatacara perbicaraan. Wakil mereka tidak menghadiri
kes yang dibicarakan, seolah-olah telah mengetahui terlebih dahulu
bahawa keputusan tribunal akan menyebelahi mereka.
5.4 Aduan ke KPDN & HEP
Aduan
ke pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri & Hal Ehwal Pengguna
(KPDN & HEP) tiada berpenghujung. Firma-firma tersebut masih
beroperasi dan terus memperdaya dan menipu orang ramai seolah-olah
mereka dilindungi dan kebal dari sebarang tindakan dan pendakwaan.
6.0 Bantuan Pihak Berwajib
Tindakan
mangsa bergerak secara bersendirian mungkin kurang berkesan.
Mangsa-mangsa di Lampiran 2 memutuskan untuk bergerak dalam satu
pasukan bertujuan merangka pelan tindakan dan mengaktifkan semula
gerak-kerja bagi mendapat bantuan dan bekerjasama dengan pihak
ber’authority’ (Pasukan Polis, Persatuan Pengguna, KPDN & HEP, Bank
Negara Malaysia dan lain-lain) untuk membenteras kegiatan memperdaya
dan menipu orang ramai.
Tindakan bersepadu pihak berwajib melalui penguatkuasaan
undang-undang dijangka mampu:
6.1 menyekat kegiatan mereka dari terus memperdaya dan menipu orang ramai,
6.2 mengheret dan mendakwa mereka kemuka pengadilan,
6.3 mendapat satu perintah mahkamah agar akaun firma terbabit dibekukan dan wang mangsa dikembalikan.
6.4
memohon bank / institusi kewangan menarik balik kemudahan berurusan
melalui penggunaan kad kredit dengan syarikat-syarikat terbabit.
Sekretariat
Jawatankuasa Bertindak Penipuan Perniagaan Kiosk
Tel: 019-380 5939 (Ismail)
Tel: 012-612 6162
*Senarai Firma Terlibat Dalam Aduan** *
Waterdrops Corporation Sdn Bhd (760047 - K)
Unit B-10-3, Block B
Megan Phileo Avenue II
Off Jalan Yap Kwan Seng Tel: 03-2166 8308
50450 Kuala Lumpur Fax: 03-2166 9308
Waterdrops Consolidated Sdn Bhd (760047 - K)
Unit B-10-12, Block B
Megan Phileo Avenue II
Off Jalan Yap Kwan Seng Tel: 03-2166 8108
50450 Kuala Lumpur Fax: 03-2166 7208
Sumber : http://zaharuddin.net
No comments:
Post a Comment