PELAN SIMPANAN DENGAN PENDIDIKAN TAKAFUL

Wednesday, August 17, 2011

Kawan dalam Ramadhan

Assalamualaikum . . .


Mesti korang tertanya-tanya kan kenapa Tiltle post aku kali ni bertajuk "Kawan dalam Ramdhan". Disini aku nak share apa yang aku alami.. firstly, kepada yang tak berminat nk baca post aku kali ni aku minta maaf.sebab aku sekrang tengah kekeringan idea.tp aku cuba yang terbaik dalam penulisan..

Dalam bulan ramadhan yang mulia ni, Alhamduillah..aku dikurniakan oleh Allah beberapa orang kawan yang dapat memberi semangat kepada diriku.. dalam kelompok mereka tu aku tertarik seorang daripada mereka. dari segi penampilannya memang mengikut ciri-ciri seorang isteri yang baik. jika aku menceritakan kepada keluargaku, mereka jugak akan bersetuju dengan pilihanku ini.

Ttp, yang menimbulkan keraguan buat diriku ni ialah, dari segi aspek pergaulan si "dia" dengan lelaki yang bukan ajnabi kurang batas dari pandanganku. dia bergaul dengan semua orang dalam melaksanakan tugas kerana dia seorang yang "peramah" dan "rajin". Ciri-ciri tersebut memang aku bangga akan dirinya..


Dalam proses ingin mengenali si "dia" dengan lebih mendalam lagi, aku ketepikan kelemahanya. aku cuba mendekati "dia" dalam melakukan kerja-kerja kelab. ttp aku cuba menjaga batas-batas agama.


semakin lama aku mendekati mereka semakin kuat perasaan "sayang" itu timbul dalam hatiku ini..sampai satu tahap apabila kawan aku tu "mereka" berbual berlebihan aku mulai cemburu. ttp aku cepat-cepat istigfar..cepat cuba hilangkan perasaan tu..aku tak nak perasaan cemburu tu menghantui diriku.. aku tahu, dalam bulan ramadhan ni, syaitan di ikat..kita tidak akan diganggu oleh hasutan syaitan.. tp kita mesti ingat, hati-hati kita yang kotor dahulu aku menguasai diri kita dibulan ramadhan nie. Jika kita dapat mengawalnya, maka hayutlah kita dengan melakukan perkara yang bukan-bukan dan melalaikan..

Secara jujurnya, apabila aku bersama si "dia", hatiku akan berasa tenang.. aku teringat kembali dengan kata-kata seorang ustaz di zaman sekolah dulu. katanya "Jika kita beriman kepada Allah dengan sepenuh hati kita dan penuh rasa rendah diri, dan keimanan kita terhadap Allah sudah kuat, hati-hati kita akan rasa tenang,sampai satu tahap apabila orang-orang yang berada bersama kita akan berasa ketenangan jugak. Itu janji Allah kepada hamba-hambanya." Disini, aku alami sendiri.. aku rasa tenang apabila bersama si "dia". maksudku disini bukan berdua-duaan dengannya..Ttp bersama-sama dalam melakukan tugas kelab dan persatuan kolejku.

Disitu mula timbul perasaan sayang dan cintaku pada si "dia". tp aku buat semua ni kerana Allah ta'ala. aku sering berdoa kepada Allah selepas solat fardhu,di dalam doaku aku panjatkan ke hadratNYA "jika benar di jodohku. kau berikanlah yang terbaik buatku..kau berilah dia hidayahmu ya Allah..kerana aku amat menyayangi dia..aku tak sanggup melihat dia melakukan perkara-perkara yang engkau murkai.."

"Ya Allah..kau ampunilah dosa hamba-hambamu ini.jika aku telah leka dengan buaian arus dunia, kau sedarkanlah aku dengan didikanmu Ya ALLAH.aku memohon padamu Ya Allah.kau ubahlah cara hidup si "dia".sesungguhnya dia kurang memahami cara hidup Islam yang sebenarnya.. kau berilah dia HidayahMu.. sesungguhnya engkau Maha Pemurah dan Maha Pengasihani.."

No comments:

Post a Comment