PELAN SIMPANAN DENGAN PENDIDIKAN TAKAFUL

Sunday, February 27, 2011

KLHC layak bergelar juara

(PARA pemain KLHC bergambar selepas dinobatkan selaku juara Liga Hoki Malaysia di Stadium Tun Fatimah, Melaka semalam.)
KELAB Hoki Kuala Lumpur (KLHC) membuktikan mereka memang layak bergelar juara Liga Hoki Malaysia (LHM) musim ini.

Pada perlawanan terakhir semalam, KLHC membelasah pasukan di tangga kedua, Tenaga Nasional Berhad (TNB) 3-0 di Stadium Tun Fatimah, Melaka.

Dengan kemenangan tersebut, KLHC berjaya mengumpul 43 mata selepas mencatat 14 kemenangan, sekali seri dan sekali kalah.

Bagaimanapun aksi terakhir semalam tidak memberi sebarang kesan kepada kedudukan KLHC di persada liga.

Ini kerana, pasukan itu sudahpun mengesahkan kejuaraan musim ini pada minggu lepas apabila membelasah Nur Insafi 5-0 di Stadium Hoki Tun Razak, Kuala Lumpur.

Kemenangan ke atas Nur Insafi itu turut membolehkan KLHC mengatasi pasukan di tangga kedua, TNB dengan kelebihan enam mata.

TNB gagal memintas kedudukan itu meskipun mereka berjaya menewaskan KLHC pada perlawanan terakhir semalam.

Pada aksi malam tadi, KLHC pada mulanya bermain di bawah kemampuan sebenar pada babak pertama.
Mereka hanya berjaya memperoleh gol yang dicari-cari pada minit ke-35 menerusi pukulan sudut penalti, Muhamad Razie Abd. Rahim.

Bagaimanapun KLHC memperkemaskan permainan pada babak kedua dan mereka berjaya menambah jaringan menerusi gol padang menerusi bekas pemain kebangsaan, Chua Boon Huat pada minit ke-43.
Pemain kebangsaan, Tengku Ahmad Tajudin A. Jalil menambah derita TNB apabila menjaringkan gol ketiga KLHC pada minit ke-59.

Sementara itu, pasukan di tangga ketiga, Sapura menewaskan ATM Airod 5-1.
Gol-gol Sapura dijaringkan oleh Izwan Firdaus Ahmad Tajuddin pada minit ketujuh, Lim Woo Geun (34 dan 67), Rehan Butt (44) dan Jiwa Mohan (60).

Perlawanan lain turut menyaksikan Yayasan Negeri Sembilan (YNS) berjaya mengutip tiga mata penuh apabila mengalahkan Maybank 5-3.

Manakala UNIKL mencatat kemenangan besar 3-0 ke atas pasukan di tangga tercorot iaitu UiTM.
Selaku juara, KLHC membawa pulang wang tunai berjumlah RM60,000 dan trofi kejuaraan yang disampaikan oleh Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob.

Sumber : http://kosmo.com.my

EPL - Wigan Athletic 0-4 Manchester United 26.02.2011

Chicharito Brace Helps Restore Four-Point Advantage Over Arsenal

(Javier Hernandez scores Manchester United's first goal)

A Javier Hernandez brace saw Manchester United swat aside Wigan Athletic and claim a four-point lead over Arsenal at the top of the Premier League table.

The Mexican was at his ruthless best as his strikes put United in control. Rooney then found the net for just the seventh time this season in all competitions before substitute Fabio put the icing on the cake.

For the hosts, manager Roberto Martinez made nine changes to the side that lost 1-0 in the F.A. Cup to Bolton Wanderers last week. In a repeat of the team that drew 1-1 at Liverpool, Gary Caldwell and Mohamed Diame were the only survivors from the previous match as star men such as Charles N'Zogbia and Hugo Rodallega were restored to the starting line-up.
 

United boss Sir Alex Ferguson made two changes to the side that drew 0-0 at Marseille in the Champions League on Wednesday. Javier Hernandez was selected in place of leading scorer Dimitar Berbatov, while Paul Scholes was tasked with pulling the strings in midfield in place of Darron Gibson.

Wigan - chasing a first point against United in 11 meetings - started the brighter. In the sixth minute, Diame picked up on a loose pass from Scholes in the middle of the pitch and stretched his long legs and played in Rodallega.

With Nemanja Vidic on the cover, the Colombian's inviting low center was stabbed away for a corner by John O'Shea with Victor Moses positioned dangerously.

Serious questions were asked of referee Mark Clattenburg a minute later as Wayne Rooney appeared to elbow James McCarthy. With the DW Stadium crowd baying for blood, the official chose instead to just blow for a free-kick rather than delve into his pocket for a card.

The reprieve seemed to temporarily lift United and a ball over the top from Rooney was scrambled into Darren Fletcher's path in the penalty area. The Scot's cross was then inches away from finding Hernandez.

United's grip was suddenly threatened in the 12th minute when Scholes - who temporarily found himself the right-back berth - uncharacteristically rushed a clearance which cannoned off Moses' back. Clean through on goal, the ex-Crystal Palace youngster was foiled by the giant frame of Edwin van der Sar.

The game swung from end to end and Hernandez found himself one-on-one against Maynor Figueroa, but the Honduras international stood his ground and expertly tackled the Mexican.

Hernandez wasn't to be kept out for long and he opened the scoring in the 17th minute. Rooney - whose every touch was booed - played in Nani on the left flank and the Portuguese's low cross was flicked in expertly by the Mexican for his 12th goal of his promising debut campaign.

Wigan were unlucky to fall behind after they had set the pace for much of the opening period. Immediately from the kick-off, a goal mouth scramble saw the ball fall to McCarthy in space just five yards from goal but van der Sar again smothered the threat.

An equaliser seemed more likely than a second goal for United up until the 25 minute mark, but then the 'Ginger Maestro' Scholes was allowed to get his foot on the ball.

An excellent team move three minutes later - orchestrated by the veteran playmaker - saw swift footwork from Fletcher and Rooney lead to Nani collecting the ball on the charge. The winger unleashed a fearsome drive that beat goalkeeper Ali Al Habsi but smashed back off his near post to keep Wigan in the contest.

The Wigan crowd again took issue with Clattenburg's refeering in the 35th minute when Scholes committed a trademark late sweep through McCarthy's legs. Despite the nature of the foul, the official again refused to show a card.

United continued to stay in control of proceedings for the rest of the half as Ferguson - and on pitch general Scholes - dictated play.

United started much the brighter in the second period but it was Wigan who first threatened through left-back Figueroa. The Honduran requires no invite to strike from distance and a trademark thunderbolt was palmed away to safety by van der Sar in the 47th minute.

This was to be a highlight for the host's in the opening minutes of the restart as their opponents grabbed a firm grip of the game. In the 52nd minute, Nani twisted inside his marker and his shot from 10 yards on the angle was almost deflected past Al Habsi by Caldwell.

United had now picked up the pace and Wigan were just about holding on. In the 54th minute, goalscorer Hernandez almost set up Nani with a cross before the Mexican struck the side-netting in the aftermath.

A rare attack from Wigan followed as the ball was cleared forward. Vidic was out-maneuvered by Rodallega as he attempted to clear, but Moses could only fire a conversion effort worthy of Rugby League side Wigan Warriors over van der Sar's crossbar.

Wigan looked ripe for the kill by the league leaders and Nani and Fletcher almost sealed the win in the 59th minute. First, Nani cut inside to hit a weak shot that was spilled by Al Habsi, but he redeemed himself immediately by being quick on his feet to keep out the Scot after he was played in by Rooney five yards from goal.

The host's were unlucky to find United in aggressive mode after a campaign pockmarked by poor away form. Ferguson was desperate for his players to claim all three points and in the 72nd minute Rooney twice went close to doubling the lead.

First, his header from a Nani cross was cleared en-route to Al Habsi's goal by Caldwell. In the ensuing play, he then harmlessly nodded the ball into the Bolton loanee's hands from an O'Shea center.

While it proved to be another frustrating afternoon in front of goal for Rooney, he played a key role in Hernandez securing his brace in the 74th minute. A long clearance from van der Sar was brought under control by the number 10, who then proceeded to play the Mexican clear through on goal with an incisive one-two.

Hernandez, with confidence souring through his system, then slotted past the Oman international.

Not satisfied with the lead, United continued to find holes in the Latics' porous defense. Rooney had played second fiddle to Hernandez, but the Mexican's substitute Berbatov set him up with a chance in the 84th minute that he couldn't miss.

The Bulgarian was played in by a cutting long ball from fellow replacement Gibson and unselfishly laid the ball to Rooney to place into an open net.

A four-point lead over Arsenal at the top of the standings was now guaranteed and Fabio mirrored this with the scoreline. A deep cross from Fletcher was too hot for Rooney to handle but the Brazilian substitute picked up the ball unmarked on the back stick with his first touch of the match to make it 4-0.

Wigan had proved easy pickings for United. Ferguson will hope his side can ride this wave past Chelsea and Liverpool in the coming week to put one hand on the trophy.

Appendix : 

Javier Hernandez celebrates scoring
Manchester United's Wayne Rooney is tackled by Ben Watson of Wigan Athletic
Wigan Athletic's James McCarthy and Manchester United's Paul Scholes battle for the ball
Wigan Athletic's Victor Moses shoots at Manchester United's Edwin Van der Sar

Others match results : 

Aston Villa (4 - 1) Blackbun

Everton (2 - 0)  Sunderland

Newcastle (1 - 0) Bolton

Wolves (4 - 0) Blackpool

  

Sources : http://www.goal.com


 

10 Petanda Dia Jodoh Kita


Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita :

1. Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2. Senang Bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3. Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4. Sentiasa Jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5. Percaya Mempercayai
 
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya

6. Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7. Memahami Diri Kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8. Tampilkan Kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9. Kata Hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10. Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.


Sumber : http://www.iluvislam.com

Saturday, February 26, 2011

Portable PlayStation 2

Portable Sony Playstation 2
Salam to readers . .
yesterday . I found anew gadget is portable Sony Playstation 2. i found it at my friend blog. I share it to my blog . To whom are interested these gadget . must get it one ! enjoy it !

Got any PlayStation 2 lying around? If you have found yourself ignoring the good ole’ gaming console after the arrival of the current generation of game consoles such as PlayStation 3, Wii and Xbox 360, here is an idea how to give your PlayStation 2 a new life: convert it into a portable system!
One such example is this portable PlayStation 2 built by modder in England. To be frank, it is not really a portable console since it lacked a battery pack but it is packed with everything that might even qualified it as a handheld gaming system: a display and a full gamepad which include analogue and digital controls and also, shoulder button. As for the disc drive, it is located on the machine’s underside.
This portable PS2 system was originally built on a commission but since the original party that ordered it is nowhere to be seen, the system is now available for sale. Buzz him here if you would like to know more about it. 

Sources : http://www.omaq.org

Umur yang harapnya Allah redha

25022011 - Selamat Hari Jadi abgku Muhammad Hanief yg ke24 ;)

Friday . 25.02.2011



Salam .   ermm..hari ni . banyak perkara yang berlaku dan perlu aku lakukan..Hari ni tanggal 25022011 ialah hari lahir abang kesayangku Muhammad Hanief Bin Jaafar. Sahabatku Azmi dapat duit zakat Rm3xx . Aku hantar dia pulang ke batu pahat.Tp just hantar kat Station bukit jalil jew.

tepat jam 12 tengahhari , aku pergi menghantar sahabtku pulang ke kampung halamanya..aku hantar dia sampai ke station bas bukit jalil coz dia support duit minyak.Alhamduillah..hari ni dia dapat duit bantuan zakat daripada bank rakyat.Ramai jugak termasuk Azmi dapat duit bantuan zakat nie.bukan susah pun nak apply, aku macammana lah tak apply.kalau tak ade lah duit lebih skit untuk dibuat belanja.. :) Hope kepada yang dapat duit bantuan zakat daripada Bank Rakyat mahupun Bank Islam- gunalah wang itu sebaik-baiknya.. :-) .

Lepas aku hantar dia, aku lihat jam sudah menunjukkan pukul 1230pm.bermakna waktu zohor semakin hampir.hari ni pulak solat jumaat.ketika tu aku masih kat ampang.Gombak iaitu destinasiku masih jauh..Dan aku mengambil keputusan untuk singgah di Masjid Al-Azim pandan indah untuk menunaikan solat jumaat. Suasana di masjid masih renggan.Kenderaan di tempat latak kereta masih banyak ruang.aku mencari tempat yang teduh untuk meletakkan kenderaanku..(habit ku ini seperti ayahku)
Aku sempat singgah di gerai2 kecil di kawasan masjid,ada menjual makanan dan minuman..aku mencari2 benda yang perlu ku beli,tp tak kelihatan..aku mencari orang menjual kopiah..kerana hari tu aku tak sempat nak pakai kopiah..Aku terus menuju ke bilik air dan mengambil wuduk..selesai shj aku masuk ke ruang solat masjid.Ruang masjid Al-Azim sangat luas dan besar..aku mengambil keputusan untuk duduk iktikaf di saf hadapan..ttp memandangkan aku tidak berpakaian lengkap(pakai hanya seluar dan baju melayu) aku dduk di saf ke 2. selesai solat sunat tahiyatul masjid.aku tertido seketika sehingga azan berkumandang..............................................................................................................
aku terus menuju ke Futsal Ampang Sport Planet.Aku diberi tugasan oleh Zuhdi supaya menampal poster "Open Futsal and Takraw Tournament" yang akan berlangsung pada 18th and 19th March 2011. aku sungguh tak puas hati dengan sikap beliau yang hanya mengambil mudah dalam hal ini,.aku sendiri pun tak paham dengan sikapnya,.. aku tak tahu tempat Ampang futsal planet tuh..aku cuba menelifon kakak ku,yang tinggal di Ampang Campuran..Aku diberi tahu di tempat yang berhampiran dengan "de palma" . Aduhhh...aku mengeluh sendirian..aku lagi lah tak tahu tempat tuh..masakan aku nak jumpa tempat futsal tuh..Erm..Aku meletak ganggagn hp dan perasaan hampa menyelebungi diriku..aku mencuba dengan firasatku..aku cuba melalui jalan2 yang kurasakan mungkin betul jalan tu akan membawaku ke Futsal Ampang Sport Planet..Akhirnya..aku mengalah..aku tak dapat menemui pun..aku pun memandu kereta pulang ke Gombak..Dalam perjalanan. Asma Huda iaitu Exco club Taekwando merangkul setiausaha program futsal open tournament nie menghantar meseg kepadaku..dia memberi tahu mahu berjumpa denganku kerana ingin memberi dokumen mengenai Open Futsal and Takraw Tournament". aku menjawab meseg tersebut dengan mengatakan 30 minit lagi aku akan sampai di gombak...permanduanku tidak tumpu di atas jalan..fikiranku berkhanyal entah kemana..ketika itu macam2 aku berfikir..aku berfikir pasal orang,,,tentang dirku pun ada..sukar untuk ku luahkan disini...aku kesunyian,,,Tibanya ku di kolej.aku terus berjumpa dengan Asma untuk mendapatkan dokumen2 penting. aku dapatkan dan terus aku meminta izin untuk pulang...Asma memahami kerana aku mengatakan aku tidak cukup tidur semalam..aku pandu kereta pulang kerumah di Kg,Sri batu.. tiba dihalam rumah.aku bergegas menaiki tangga kerana rumahku berada ditinggkat dua.aku masuki rumah dan terus menuju ke bilikku di hujung dapur.aku menolak daun pintu dan terus aku menghempaskan bajuku dan terus merebahkan badan ku di katilku yang ermpuk..aku terus dibuai mimpi.....
Jam menunjukkan pukul 730pm..aku terjaga dari tidur..astargfirullahhalazim...lafazku...aku terlebih tidur rupanya..aku sudah terlepas solat asar..aku lekas bangun dari katil dan terus masuk ke bilik air..walaupun badan ini malas tetapi aku memaksa jugak.selesai mandi,aku pakai kain pelekat dan baju.terus aku qada' solat asar..aku berdoa kepada Allah moga solat ku diterimaNYA..selesai shja solat.aku menunggu azan maghrib berkumandang..azan sahaja aku terus solat..Selesai solat maghrib aku mengemas barang2 untuk niaga..malam ni aku niaga burger seorang diri...kawan se bussiness dengan ku pulang..aku berasa amat berat sekali untuk membuka gerai..aku terduduk didapur seketika..aku termenung...memikirkan bahawa penting sahabatku ketika waktu ini..dialah yang memberi semangat kepadaku supaya membuka gerai jika aku liat..walaupun aku memberi banyak alasan..padahal aku saja ingin melihat reaksinya..sungguh, dia tidak bosan untuk memberi semangat kepadaku.. aku sedar daripada lamunan..aku terus tekad...aku kemas barang2..aku membawa turun ke bawah..dan terus membuka gerai..tepat sahaja jam 9mlm..gerai ku siap untuk pelanggan datang,..aku duduk sahaja dibelakang gerai.dengan berbekalakan buku "bussiness statistics"(B,S) aku terus menghadap,aku membuat sedikit latihan yang diberi oleh pensyarah kesayangku iaiti Puan Aziawaty..Dia seorang pensyarah yang begitu baik..dalam soal pembelajaran,dia begitu tegas sekali..walaupun dia tegas,tetapi ada sedikit waktu dia membuat jenaka..hal ini membuatkan aku minat untuk belajar..aku sasarkan final exam nanti aku mendapat keputusan yang cemerlang dalam mata pelajaran ini..Ini impianku...Lama jugak aku menunggu pelanggan datang..lebih kurang sejam..tiada seorang pun pelanggan yang datang..ketika aku menyiapkan latihan B.S aku berdoa kepada ALLAH supaya murahkan lah rezki ku pada malam ini...Doa ku termakbul dan seorang pelanggan datang meminta burger ayam..Aku lantas buat,,ketika ku sedang memasak..aku dibuai lamunan lagi,..aku teringatkan sahabat ku..jika pada waktu ini,,ketika ku sedang masak,dia akan memandang ku masak,..dan menghidangkan sayur-mayur..dan malam itu,semuanya itu hanya ilusi ku sahaja,,,aku terpaksa buat kesorangan.."YA ALLAH ...kuatkanlah semangat hambamu ini"...doaku didalam hati...Alhamduillah...pada malam itu..jualan ku memberangsankan..walaupun sedikit penat..ttp aku puas kerana aku berjaya mendapat wang saku daripada hasil titik peluh ku sendiri...baru ku tahu keperitan untuk mencari rezeki demi sesuap nasi...InsyaAllah...aku akan membuat perubahan diriku demi masa depanku...ameennn..

Friday, February 25, 2011

Mati imamkan solat

RAWANG: Seorang pelatih Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) Kem Temasya Rimba Templer, Rawang, di sini, rebah ketika mengimamkan solat Zuhur di surau kem berkenaan sebelum disahkan meninggal dunia di hospital, kelmarin.

Kejadian berlaku kira-kira jam 1.45 tengah hari dan sejurus Syed Abdul Rahman Wan Ahmad, 17, rebah, dia dibantu rakan-rakannya mendapat rawatan di klinik kem berkenaan.


Remaja itu yang berasal dari Menggatal, Kota Kinabalu, Sabah, diberi bantuan pernafasan (CPR), namun keadaannya yang kritikal menyebabkan pihak kem menghantarnya ke Hospital Selayang sebelum dia disahkan meninggal dunia.

Jenazah Syed Abdul Rahman dihantar ke Hospital Kuala Lumpur pagi semalam untuk dibedah siasat dan polis mengesahkan kematian remaja itu tidak membabitkan unsur jenayah, sebaliknya disebabkan serangan sawan.


Bapa Allahyarham, Wan Ahmad Wan Yasin, 50, ketika dihubungi berkata, dia menerima berita kematian anaknya daripada pengurusan kem berkenaan kira-kira jam 2.45 petang kelmarin dan tiba di Kuala Lumpur, semalam.

(SEDIH...Abdul Hadi (kanan) bertemu ibu bapa Syed Abdul Rahman, semalam.)
 Menurut Wan Ahmad, dia berbual dengan anaknya ketika menghubunginya untuk bertanya khabar, Ahad lalu.

“Dalam perbualan itu anak saya tidak menunjukkan sebarang perubahan sikap, malah memberitahu gembira tinggal di kem berkenaan. Anak saya juga memberitahu dia sihat dan ramai kawan baru serta selesa berada di kem itu.

“Namun, saya tidak menyangka keceriaannya itu hanya sementara kerana kini dia meninggalkan kami,” katanya.

Wan Ahmad berkata, ketika berbual dengan Syed Abdul Rahman, Ahad lalu, dia berpesan kepada anaknya supaya menjaga diri, jangan lupa solat serta selalu berdoa.

“Setakat ini, saya belum dimaklumkan punca kematian anak saya. Saya cuma diberitahu anak saya menjadi imam solat Zuhur, namun tiba-tiba rebah sebelum disahkan meninggal dunia,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah, berkata mangsa yang berasal dari Sabah menjalani latihan di kem berkenaan sejak 2 Januari lalu dan akan tamat pada 13 Mac depan.

Menurutnya, mangsa yang pengsan dihantar ke Hospital Selayang, namun gagal diselamatkan sebelum mayatnya dibawa ke HKL untuk bedah siasat.

“Kami mengklasifikasikan kes ini sebagai mati mengejut dan hasil bedah siasat mendapati mangsa meninggal dunia kerana sawan,” katanya.

Abdul Rahim berkata, keluarga mangsa sudah menuntut jenazah Syed Abdul Rahman yang dijadual dikebumikan di kampung neneknya di Kampung Masjid Sebuyau, Kota Samarahan, Sarawak, hari ini.

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil, berkata berdasarkan rekod, Allahyarham pernah menerima rawatan sekali akibat batuk di kem itu.

Katanya, setakat ini, pihaknya menunggu laporan penuh bedah siasat pelatih terbabit yang dijangka siap dalam dua minggu.

“Berikutan itu, keluarga pelatih berkenaan layak menerima khairat kematian RM5,000 dan insurans nyawa RM50,000,” katanya.

Menurutnya, kejadian itu diklasifikasikan sebagai mati mengejut dan JLKN meminta mana-mana pihak tidak membuat sebarang spekulasi berhubung perkara itu sehingga laporan lengkap mengenai kematian pelatih berkenaan diketahui.

(ANGKAT...peserta PLKN Kem Tondong, Bau mengangkat jenazah tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, malam tadi.)  
 Sumber : http://www.hmetro.com.my

Apa Hebatnya Solat Di Awal Waktu ??

(Solat merupakan tiang agama bagi umat Islam)



Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam.

Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak?

Waktu Subuh

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.

Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum.

Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud.

Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.


Waktu Zohor

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (Isyraq & Dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor.

Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.

Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan.

Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

Waktu Asar

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.

Rahsia warna oren ialah kreativiti.

Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu).

Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

Waktu Maghrib

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah.

Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita.

Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.


Waktu Isyak

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan.

Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.

Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan.

Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam.

Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Qiamullail

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus.

Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.

Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.

Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukan-Nya.

Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya.

Wallahualam.

Sumber : http://www.iluvislam.com

Derma Darah >>


 Date : 24.02.2011
Tine : 9am - 4pm
Place : IIC Great Hall
Info : Salam. hari ni. kt Kolej Islam Antarabangsa adakan kempen derma darah. Kempen ni terbuka kepada semua pelajar dan jugak pensyarah2.Yang mana rasa darah dia tu banyak dan berlebihan,boleh lah derma.Kempen ini kalau tak silap dianjurkan oleh pihak Hospital Kuala Lumpur(HKL).Hari tu jugak rasyid(saya) sempat singgah sat kat Hall,tengok ramai student yang derma darah.Alhamduillah...baguslah student iic nie.boleh bagi kerjasama :D . Harap yang derma darah tu tak ponteng kelas sudah.. Derma,derma jugak tapi kelas janganlah kita abaikan... :P . Dan semua yang telah menderma darah time tu, telah diberi sedikit saguhati la kalau sy tak silap , berupa makanan ringan..rasa2 sijil dapat sekali kowt ...tengok suasana memang menarik ..Teringin gak nk derma darah tadi,tapi rasa-rasa tak layak kowt. sebab sy ni terlebih darah katakan..hehe..nanti kalau derma darah jugak akan memberi kesan negative pada diri pulak..bahaya.. Tapi apapun kepada yang telah menderma darah hari tu,diucapkan SYABAS dan TAHNIAH kerana telah memberi komitmen yang baik.kerana diluar sana ramai orang yang kekuranagn dan memerlukan darah untuk meneruskan kehidupan.tanpa anda siapalah mereka.. :) . Semoga para penderma darah memasang/meletakkan niat yang betul(ikhlas) dan semoga darah yang anda salurkan itu mendapat keredhaan daripada Allah ...ameenn ....

appendix : 
(Flyers)

(Suasana Didalam dewan ketika penderma darah menderma)
(Antara student perempuan yang menderma darah)
(Student lelaki jugak tidak lepaskan peluang untuk menderma)

Thursday, February 24, 2011

Pelatih PLKN meninggal ketika tunai solat

KUALA LUMPUR 23 Feb. – Seorang pelatih lelaki Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di Kem Temasya Rimba Templer, Rawang, dekat sini rebah dan meninggal dunia ketika menunaikan solat Zohor berjemaah, semalam.

Syed Abdul Rahman Syed Ahmad, 17, dari Kota Samarahan, Sarawak, dikejarkan ke Hospital Selayang kira-kira pukul 1.50 petang sebelum disahkan meninggal dunia pada 50 minit kemudian.

"Semakan rekod perubatan mendapati Allahyarham tidak mempunyai apa-apa masalah kesihatan dan telah disahkan oleh pegawai perubatan. Semasa dalam kem dia sentiasa cergas dan mengikuti semua aktiviti latihan,” kata Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) dalam satu kenyataan hari ini.

Kenyataan itu berkata rekod menunjukkan Allahyarham pernah menerima rawatan sekali sahaja akibat batuk.
Jenazah Syed Abdul Rahman telah selamat diterbangkan ke Kuching petang tadi, kata kenyataan itu.

Kejadian itu diklasifikasikan sebagai mati mengejut dan JLKN meminta mana-mana pihak tidak membuat sebarang spekulasi berhubung perkara tersebut sehingga laporan lengkap mengenai kematian pelatih berkenaan diketahui

Sumber : http://kosmo.com.my

Wednesday, February 23, 2011

Proses Tarbiah Membina Keimanan

     Iman yang cuba dilahirkan melalui Proses Tarbiyyah Islamiyyah ini bukanlah sekadar angan-angan ataupun perhiasan bahkan Iman itu merupakan keyakinan dalam hati dan dibenarkan dengan amal.
Ibnu Qayyim dalam menjelaskan mengenai hakikat kesyumulan iman menyebut bahawa:

“Iman mempunyai unsur lahir dan bathin. Zahirnya adalah perkataan lidah dan amal anggota tubuh. Bathinnya adalah pembenaran hati, kepatuhan dan kecintaannya. Tidak ada gunanya zahir jika tidak disertai batin, sekalipun ada jaminan terhadap darah, harta dan keturunannya.
Bathin tidak akan mendapat pahala selagi tidak ada zahirnya, kecuali jika ada alasan yang masuk akal seperti tidak mampu, dipaksa atau takut. Tidak adanya amal secara zahir padahal tidak ada penghalangnya, merupakan bukti kerosakan bathin atau kerana di dalamnya tidak ada iman. Kekurangan  dalam amal menunjukkan kekurangan iman dan kekuatan amal menunjukkan kekuatan Iman. Iman merupakan hati dan inti Islam.” (Fawaid Al Fawaid ; Ibnu Qayyim Al Jauziyah)


Dan mengenai perincian dan penyempurnaan  Iman ini, Ibnu Qayyim menyebutkan  bahawa:
“Iman di balik semua itu merupakan suatu hakikat yang terangkum, berupa pengetahuan mengenai apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w yang bersifat ilmu, membenarkannya yang bersifat aqidah, menyatakannya bersifat perkataan, tunduk kepadanya yang bersifat cinta dan kepasrahan, mengamalkannya yang bersifat zahir dan bathin serta menyebarkannya merupakan dakwah menurut kesanggupan. Kesempurnaan Iman itu ialah dengan mencintai kerana Allah, membenci kerana Allah, memberi kerana  Allah dan menahan kerana Allah.” (Fawaid Al Fawaid ; Ibnu Qayyim Al Jauziyah)


Titik Mula Yang Betul.

Apabila kita melihat sirah suci Rasulullah s.a.w, baginda pertama kali memperhatikan aspek kebersihan ‘Aqidah Tauhid dan menyucikannya dari berbagai kotoran syirik, kerana itulah dasar yang akan menumpang berdirinya bangunan keperibadian seorang muslim yang selanjutnya akan melakukan dan memasuki fasa pembangunan keluarga, masyarakat kemudian pemerintah dan negara. Rasulullah s.a.w memperhatikan aspek Tarbiyyah dan Kadirisasi para Rijal ‘Aqidah dan Pasukan Dakwahnya. Ayat-ayat al Qur’an pada fasa ini turun dengan memfokuskan masalahnya pada masalah keimanan kepada Allah s.w.t, pada Hari Akhirat dan pembersihan ‘Aqidah Tauhid. Kemudian arahan untuk membersihkan diri dari Tradisi Jahiliyyah dan diganti dengan Ahklak Islam yang utama. Juga arahan untuk saling menasihati dengan kesabaran dan kebenaran, sekaligus persiapan jiwa untuk peperangan antara hak dan bathil. Hal itu tampak dalam dua peristiwa Bai’atul Aqabah ketika Rasulullah s.a.w meminta para sahabat untuk berjanji untuk melindunginya bila baginda berada di Madinah. (Fiqh Da’wah ; As Syeikh Mustafa Masyhur)

Kita lihat kaum muslimin ketika itu juga menghadapi cacian, penyiksaan, pembunuhan. Tapi Rasulullah s.a.w tetap menasihati mereka dengan sabar dan memberi khabar gembira dengan syurga dan kemenangan. Rasullullah s.a.w tidak meminta mereka membalas cacian itu dengan kekuatan. Meskipun mungkin saja Rasulullah s.a.w memerintahkan mereka untuk membunuh Abu Jahal misalnya atau meruntuhkan berhala untuk menghilangkan kemungkaran. Tapi hal itu tidak dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Kerana bila itu terjadi akan memunculkan heboh di kalangan Musyrikin. Dan bila itu terjadi mereka pasti akan mengadakan aksi penghancuran dakwah’ berikut kepada pengikutnya, padahal ketika itu dakwah masih sangat lemah dan pengikutnya masih sedikit. Dan kalau begitu, kemusyrikan dan kemungkaran tidak akan lenyap kerana aksi yang terbatas pada tahapan itu.

Itulah Manhaj Perjuangan Rasululllah pada fasa itu. Mempersiapkan Kadir Inti yang kuat yang akan menjadi dasar bangunan. Mereka dibina sesuai dengan ayat al Qur’an di Madrasah Rasulullah s.a.w. untuk tunduk pada perintah Allah, dengan melakukan Qiamullail untuk menambah bekal lantaran mereka memikul amanat berat sebagaimana firman Allah;






“Hai orang-orang yang berselimut (Muhammad s.a.w), bangunlah (untuk solat) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya), (iaitu) seperduanya atau kurangilah dari seperdua itu sedikit, atau lebih seperdua itu. Dan bacalah Al Qur’an itu dengan perlahan-lahan. Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat.”
(Al Muzzammil: 1-5)

Inilah juga proses pertama yang mesti dilalui oleh mereka yang ingin melibatkan diri di dalam Harakah Islamiyyah, iaitu proses membersihkan hati dari segala Karat-Karat Jahiliyyah dan seterusnya menanam Bibit-Bibit Keimanan yang bersih dan murni. Inilah salah satu ciri utama yang menjadikan Generasi Awal Al Qur’an  sebagai satu Generasi Yang Cemerlang (Jiil ul Quran unfarid).

Inilah juga proses awal yang perlu dilalui oleh mana-mana ahli-ahli anggota Harakah ataupun Jemaah Islamiyyah yang mengharapkan natijah yang sama. Inilah faktor yang terlebih dahulu dilihat sebelum kita atau mana-mana kumpulan berfikir dan merancang menegakkan peraturan masyarakat yang Islamik, dalam usaha membangunkan sebuah masyarakat atau Ummah Islamiyyah di tengah-tengah kepekatan Jahiliyyah Moden ini.
Kita perlu mencontohi proses pembentukan dan pembangunan yang dijalankan oleh Rasulullah s.a.w 14 abad yang silam. Dengan meyakini Uslub Rasulullah s.a.w adalah bimbingan wahyu Ilahi dan meyakini ‘Uslub Rasulullah s.a.w’ itu sendiri adalah hasil dari proses Tarbiyyah Islamiyyah yang bertolak dari keyakinan kepada Allah s.w.t dan keyakinan kepada Rasulullah s.a.w.

Uslub Rasulullah s.a.w bermula dengan penekanan dasar  dan penegakkan Tauhid Rubbubiyatillah dan Tauhid Uluhiyatillah. Uslub yang melahirkan Ubudiatillahi Wahdah di dalam ‘itiqad, ibadah, akhlak, syari’at bahkan dalam semua tindakan. Perkara-perkara ini boleh kita baca dan kita ambil dari mana-mana saja tapi dari segi perlaksanaannya susah kita hendak lahirkan. Oleh itu contoh kita terus kepada generasi yang dididik oleh Rasulullah s.a.w dengan bimbingan wahyu.

Sesungguhnya membentuk dan membangunkan Keperibadian Islam pada individu-individu Muslim dan Jamaah Islamiyyah berdasarkan kepada Tauhid tadi adalah langkah pertama dan asas dalam usaha awal membina masyarakat Islam yang terlaksana di dalam penghayatan hidup mereka hukum-hukum Allah s.w.t dan peradaban Islam yang ditinggalkan oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. Keperibadian yang bersih daripada percampuran antara Jahiliyyah dengan Islam. Tegasnya bersih daripada pertembungan antara haq dan bathil di dalam masyarakat Islam itu sendiri.


Sumber : http://www.haluantarbawi.com

Kena Belasah Pakistan

PEMAIN Malaysia menjalani sesi latihan ringan di Stadium Shah Alam malam semalam
MALAYSIA perlu mencatat kemenangan besar ke atas Pakistan pada aksi pertama pusingan pertama Kelayakan Olimpik 2012 di Stadium Shah Alam malam ini.
Hanya dengan cara ini sahaja skuad negara akan memperoleh bekalan selesa untuk menghadapi aksi kedua di Lahore pada 9 Mac ini.
Jurulatih skuad Olimpik kebangsaan, Ong Kim Swee berkata, para pemain sudah bersedia untuk turun dengan aksi terbaik mereka bagi merealisasikan objektif itu.
“Sudah tentu kita mahukan kemenangan pada aksi pertama di gelanggang sendiri ini. Tapi kita mahukan satu kemenangan yang besar.
“Jadi kita akan cuba sedaya upaya. Jika perlu memasukkan lebih ramai pemain serangan, kita akan lakukannya.
“Saya mahu pemain fokus memikirkan apa yang perlu dilakukan esok (malam ini) berbanding terlalu memikirkan apa yang Pakistan lakukan,” katanya pada sidang media di Wisma FAM, Kelana Jaya petang semalam.



Sumber :  http://kosmo.com.my

KB bans shisha smoking

(shisha trading in Malaysia is famous  growing like mushroom after rain)
KOTA BAHARU: The Kota Baharu Municipal Council has banned all foot outlets in the city from allowing shisha smoking at their premises with immediiate effect.


Its secretary Mohd Anis Hussein said this was provided for under local licensing by-laws.

Enforcement action would be taken against outlets not heeding the ban, he told Bernama here today.

Meanwhile, Kelantan mufti Datuk Mohamad Shukri Mohamad said the state fatwa council was awaiting a ruling on the matter from the National Fatwa Council so that there could be uniformity in all states.

According to latest reports, shisha smoking is said to be even more hazardous to health than cigarette smoking.

Sumber : http://www.nst.com.my

Gaddafi arah bedil penduduk di Libya

(GAMBAR yang disiarkan stesen televisyen Al-Arabiya semalammenunjukkan Muammar Gaddafi memegang payungdi kediamannya di Libya.)

TRIPOLI - Pemerintah Libya, Muammar Gaddafi menggunakan kereta kebal, helikopter dan jet pejuang untuk memerangi tunjuk perasaan rakyat yang menentang pemerintahannya, kata beberapa saksi semalam.
Tindakan tersebut dilakukan selepas pemimpin berkenaan yang memerintah Libya selama 40 tahun menafikan beliau meninggalkan negara itu dengan berlepas ke Venezuela.

Imej beliau muncul di televisyen selepas terdapat spekulasi beliau telah melarikan diri ke Venezuela.
Presiden Venezuela, Hugo Chavez mempunyai hubungan rapat dengan Gaddafi.
Gaddafi turut berucap di televisyen bahawa beliau akan berjuang sehingga mati menentang para penunjuk perasaan.

Sementara itu, kawasan timur Libya sudah jatuh ditangan para penunjuk perasaan yang menuntut beliau berundur kerana tidak puas hati dengan pemerintahannya.
Menurut beberapa askar kepada agensi berita Reuters, bandar Tobruk di timur negara ini dikuasai oleh penunjuk perasaan.

Para penduduk Tobruk juga menyatakan bandar berkenaan sudah berada dalam tangan para penunjuk perasaan sejak tiga hari lalu.
Menurut beberapa pertubuhan hak asasi manusia, sekurang-kurangnya 233 orang terbunuh sejak penentangan rakyat terhadap Gaddafi tercetus seminggu lalu.

Gaddafi sudah memerintah selama hampir 42 tahun dan beliau berkuasa menerusi rampasan kuasa aman semasa pemerintah Libya, Raja Idris mendapatkan rawatan perubatan di luar negara.

Sumber : http://kosmo.com.my

Jangan Takut Kahwin Awal



 Bagaimana  seorang pelajar tahun akhir universiti yang  hampir bunuh diri kerana  depresi (tekanan) setelah ditinggalkan kekasih mengubah  kehidupannya 180  darjah menjadikannya insan yang paling bahagia  di muka bumi ini dengan perkahwinan  di usia awal. Berikut adalah coretan terus dari  hati dan mata pena beliau.

*****

Saya  berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. Masih muda bukan? Suami  saya  berusia 23 tahun. Juga masih muda. Kami berdua masih belajar. Jadi, mengapa berkahwin? Kalau ikut kata mak ayah, "Nak bagi bini makan apa?   Pasir?"

Perjalanan cinta saya tidak mudah. Sebelum berkahwin, saya  pernah  teruk dikecewakan bekas kekasih. Dia minta masa 3 tahun dari  tarikh kami 'declare', untuk bersedia untuk berkahwin. Hampir 3 tahun,  saya  ditinggalkan untuk perempuan lain. Kecewa? Sudah tentu. Jujur,  saya  hampir bunuh diri. Saya mengalami tekanan hidup sehingga tidak berhubung dengan dunia luar.

Tapi selepas itu baru saya sedar  kehadiran suami saya yang sudah 4  tahun menunggu peluang. Pada mulanya,  saya ingat sekadar 'cinta  rebound', tetapi selepas 2 bulan berkenalan  dan bercintan, suami saya  melamar untuk berkahwin. Pada mulanya, saya  ingat satu gurauan. Akhirnya  si dia berani hubungi ayah saya dan minta  izin untuk berkahwin kerana  takut kehilangan saya lagi.

Ayah  saya pun dahulu berkahwin ketika belajar; ketika beliau tahun 1 peringkat  ijazah.

Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya cuma tinggal 2  bulan  untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju memandangkan  saya  sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali. Akhirnya, kami   berkahwin. Dengan mahar RM 200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran,   tiada majlis, kami bernikah.

Simple bukan? Kenapa perlu pening?

Kalau anda lelaki, anda mesti  ingin berikan segala yang terbaik untuk  bakal isteri anda.

Dan, kalau  anda perempuan seperti saya, semestinya  inginkan hantaran yang tinggi  (lulusan ijazah sekarang, hantaran  RM10K ke atas). Perlu tidak?

Maaf perempuan, kalau terasa. Saya  bukan jual diri, saya tidak  perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak  letak harga untuk nilai diri  sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah  kalau kita kahwin cara Melayu; bukan cara Islam.

Saya perempuan  lulusan ijazah, saya ada tulang 4  kerat, dan saya boleh berusaha,  kenapa perlu mengharap dengan lelaki?  Suami bukan untuk dibebani, tapi  untuk disenangi. Isteri bukan untuk  dibeli, tapi untuk dikasihi.

Kos  kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba serbi. Hantaran,  majlis,  belum baju, pelamin. Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan  masih  ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru.

Kenapa perlu buat  majlis  di hotel, dewan orang ramai kan ada? Kalau rasa sangat mahal  untuk  katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan  peralatan.  Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul  depan  orang.

"Seganlah. Nanti orang kata apa."

"Isk, buat malu  belajar  tinggi-tinggi, tak dapat hantaran."

Hai, ni mentaliti Barat.  Bagi yang  beragama Islam, ingat rukun nikah.

Tanggungjawab selepas  kahwin yang  penting. Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan  untuk anak  pertama. Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin  bukan murah.  Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada  RM400-500. Tapi di  hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat  tinggi sekarang.

Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di  pasar? Harga lampin pakai  buang? Dan sekarang, anda masih terfikir  pelamin itu penting? Ini tak  kira duit nak beli kenderaan, beli rumah.  Pening!!

Jadi jangan bebankan  diri anda dengan majlis perkahwinan yang  membazir dan tidak perlu.

Saya bahagia sekarang. Boleh keluar  dengan suami tanpa rasa takut dan  malu, disentuh lelaki bukan mahram.  Dan suami saya tidak perlu takut  saya diambil lelaki lain seperti dahulu.  Apa semua yang pasangan bercinta  lakukan, kini kami lakukan dengan  halal. Dan kami boleh lakukan lebih  dari itu, dengan halal. Tidak perlu  risau. Kami aman dan bahagia. Saya  dan suami masih bercinta. Masih  belajar mengenal sesama sendiri. Dan  percayalah, tak guna bercinta  lama-lama.

Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk  anda. Saya dan  suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta. Saya  mampu tanggung  hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa  menyusahkan suami?  Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi  pelajar perubatan,  anda faham maksud saya), untuk mendapat keputusan  yang cemerlang. Saya  tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur  cintakan suami saya. Saya  tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa  senang dengan saya.

Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang  ada saya terima.

Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami  anda. Dan  bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima  kekurangan dan  kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian,  perbezaan itu  melengkapkan.

Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa. Berkahwinlah! Semoga  anda semua merasa tenang dan bahagia.
(Selamat Pengantin Baru - Muhammad Taufiq dan Siti Sarah)
 Nota : Perkongsian di atas merupakan satu contoh bahawa perkahwinan di usia muda merupakan satu pilihan atau option yang ada bagi masyarakat kita. Walaubagaimanapun, keputusan mendirikan rumah tangga perlu dibuat dengan hikmah bergantung kepada keadaan pasangan masing-masing kerana kehidupan selepas bernikah adalah cabaran sebenar dan pastinya kita inginkan rumah tangga yang berkekalan sehingga akhir hayat.

"Dan  antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya bahawa  Dia menciptkan untuk kamu (wahai kaum lelaki) isteri-isteri daripada  jenis kamu sendiri, supaya kamu BERSENANG HATI dan hidup MESRA  dengannya, dan dijadikan di antara kamu (suami isteri) perasaan KASIH  SAYANG dan BELAS KASIHAN." ([B]Surah Ar-Rum, 21[/B])

Sumber : http://www.iluvislam.com

Nabi (S.A.W.) Baring Atas Riba Isterinya

(Perkahwinan adalah salah satu kesempurnaan iman bagi setiap umat islam)
Kadang-kadang orang kita silap persepsi  dengan menyangka bahawa budaya romantik itu datang dari Barat. Mereka  menyangka Islam menganjurkan sikap tegas dalam hubungan  lelaki-perempuan, hatta di kalangan suami isteri. Sangkaan begini  terbukti silap.

Sebenarnya orang kita masih lagi terbelenggu  dengan amalan kebanyakan masyarakat rumpun Melayu yang kadang-kadang  malu tak bertempat dan tegas tak kena gaya. Hasilnya mereka tumpul  budaya romantis dan kering dalam bercinta.  Yang lebih  ganjil lagi, ketika di luar ikatan perkahwinan, mereka bukan main  romantik, tetapi bila sudah bernikah, mereka bersikap dingin dan hanya  tahu romantik ketika di atas katil.

Sikap ini berbeza dengan sifat romantis  Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam yang sentiasa bergaul dengan  isteri dengan penuh mesra dan ceria. Kedudukan Baginda yang begitu  tinggi di sisi Allah dan masyarakat tidak menghalang Baginda untuk  bersama dengan isteri dengan penuh rasa cinta dan kasih.

Hal ini dapat dilihat daripada hadis riwayat Aisyah yang berkata;

لَقَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَضَعُ رَأْسَهُ فِي حِجْرِي وَأَنَا حَائِضٌ وَيَقْرَأُ الْقُرْآنَ

Maksudnya;
"Sesungguhnya Rasulullah SAW sering meletakkan kepalanya di  ribaku, sedangkan ketika itu aku sedang berhaid, dan Baginda pula  membaca Al-Quran" (Sunan Ibni Majah : 626)

Tidak dinafikan, perasaan cinta antara suami isteri itu kadangkala  menebal, dan kadangkala menipis, lebih-lebih lagi dikala isteri dalam  keadaan tidak suci ekoran haid dan nifas. Oleh itu, bagi hendak  menghangatkan perasaan cinta antara suami isteri, perlu mempunyai daya  kreatif masing-masing dalam melahirkan perasaan cinta bergelora.

Dengan hadis ini, Nabi SAW seakan-akan mengajar kepada kita  tentang antara tindakan yang perlu dilakukan bagi menghangatkan balik  perasaan cinta itu.

Justeru itu, sebagai suami, tidak seharusnya merasa malu untuk  meletakkan kepala mereka di riba isterinya. Begitu juga, pihak isteri  pula tidak selayaknya merasa janggal dengan tindakan suaminya itu  sehingga menganggap tindakan sebegitu seperti tindakan anak dengan  ibunya yang mahu bermanja.

Sesungguhnya bermanja antara suami isteri merupakan ibadat  disisi Allah, yang melahirkan banyak kelebihan dari sudut keuntungan  dunia, mahupun keuntungan di akhirat.

Keuntungan di akhirat adalah dengan balasan pahala, dan  keuntungan di dunia adalah dengan kemesraan dan kebahagiaan yang wujud  dalam kehidupan berumah tangga.

Dari hadis ini juga, kita akan dapat melihat  betapa Islam adalah agama yang cukup memuliakan kaum perempuan  berbanding apa yang telah dilakukan oleh orang-orang jahiliyyah  terdahulu.

Orang-orang jahiliyyah terdahulu, memandang  perempuan yang berhaid sebagai jijik sehingga mereka meletakkan  undang-undang adat mereka yang meletakkan perempuan seperti barang  buangan dan barang terpakai.

Apabila datang Nabi SAW, baginda menyeru manusia kepada Islam  yang memandang mulia kepada kaum perempuan, walaupun mereka secara  fitrah mempunyai masalah bulanan, iaitu Haid dan Nifas.

Kemuliaan ini dibuktikan dengan tindakan Nabi SAW yang bermesra  dengan isterinya yang sedang berhaid, dengan meletakkan kepala baginda  di riba isterinya yang sudah pasti haid itu berada dikemaluan yang  berhampiran dengan riba tersebut. Ini ditambahi lagi dengan tindakan  nabi SAW membaca Al-Quran di kala kepala baginda SAW berada di riba  Isterinya.

Ekoran dari itulah, Imam An-Nawawi (Aun  Al-Ma'bud : 1/305.) menyatakan bahawa hadis ini menjadi dalil kukuh  bahawa tidak dilarang membaca Al-Quran dalam keadaan berbaring dan  bersandar pada orang perempuan yang sedang berhaid, malahan ianya juga  menjadi dalil bahawa tidak menjadi kesalahan membaca Al-Quran  berhampiran dengan najis.

Sumber : http://www.iluvislam.com

Tuesday, February 22, 2011

Bercerita Tentang Jodoh >>

Jodoh seperti rezeki, ia telah  ditentukan. Namun, kita tidak tahu apa yang telah ditentukan oleh Allah.  Dengan berpegang pada hakikat itu kita diperintahkan-Nya agar berusaha.Carilah jodoh yang baik, carilah rezeki  yang baik dengan jalan yang baik juga. Siapa jodoh kita? Berapa banyak  rezeki kita? Dan bila? Itu bukan kerja kita. Itu ketentuan Allah. Milik  kita hanya usaha.

Jadi, berusahalah dengan baik, Allah  pasti tidak akan mengecewakan kita. Wajib menerima takdir tidak menolak  kewajiban untuk mentadbir.

"Dulu saya tidak pernah melihat wajah bakal isteri saya," kata seorang abang yang sangat saya hormati.

"Pelik tu bang. Bagaimana jodoh abang diaturkan?"

"Ikut pilihan guru agama yang mengajar saya," jawabnya pendek.

"Mengapa tidak mahu melihat wajahnya?  Kan itu dibenarkan oleh syariat? Barangkali sebab waktu itu tidak ada  ruangan sosial seperti Facebook dan Twitter?" gurau saya.

"Memang belum ada. Tetapi ada cara lain. Gambar dan cara-cara yang lain ada, tetapi sebenarnya ada sebab lain..."

Dalam diam, saya rasa hairan. Wajahnya  saya tenung. Dia orang yang sangat saya hormati. Sahsiah dan  kepimpinannya sangat menawan hati. Tentu ada sebab yang solid untuk dia bersikap demikian.

"Sebelum aktif sebagai aktivis Islam  seperti sekarang, saya pernah menjalin hubungan cinta. Dia teman lama  sejak di sekolah rendah lagi," jelasnya dengan tenang.

"Habis mengapa putus?"

"Kami putus kerana dia ada jalan  tersendiri. Saya ajak bersama saya dalam perjuangan Islam ini tetapi dia  selesa dengan gayanya. Lepas, bebas. Jadi kami berpisah setelah 10  tahun bercinta."

Wah, ini kisah cinta yang  dramatik!  Saya tidak sangka sama sekali dia yang selama ini kelihatan begitu  iltizam, tegas dan berwibawa pernah melalui tragedi cinta.

Isteri Amanah

"Itu kisah sebelumnya. Tetapi bagaimana  dengan kisah pertemuan dengan isteri abang sekarang?" kata saya beralih  kepada maksud asal pertanyaan.

"Setelah putus, abang terus pinta guru  agama carikan jodoh. Ingin fokus kepada gerakan dan amal Islami tanpa  diganggu gugat lagi oleh emosi cinta."

"Tetapi mengapa abang tidak mahu melihat bakal isteri pilihan guru? Tidak dibenarkan?"

"Itu keputusan personal saya. Guru memberi kebebasan. Mahu melihat dulu, silakan. Tidak mahu, tidak mengapa."

"Dan abang memilih untuk tidak melihat. Kenapa?"

"Eh, kamu masih tegar dengan soalan  asal? Begini, bekas kekasih abang dulu sangat cantik. Abang takut  perasaan abang diganggu oleh godaan perbandingan. Takut-takut, bakal  isteri tidak secantik kekasih lama. Jadi abang tekad, nikah terus tanpa  melihat wajahnya."

Saya terkesima sebentar dan dengan  pantas saya bertanya kembali, "Tetapi abang akan terpaksa juga membuat  perbandingan setelah bernikah bukan? Setelah nikah, abang akan melihat  wajahnya. Dan ketika itu mahu tak mahu godaan perbandingan akan datang  juga."

Sekali lagi dia senyum. Matanya  bersinar-sinar dengan keyakinan. Jauh di lubuk hati, saya mengakui, dia  memang bercakap dari hatinya.

"Amat jauh bezanya antara membandingkan  wanita lain dengan bakal wanita yang akan kita nikahi dengan wanita yang  telah kita nikahi..."

Pendek dia menjawabnya, namun terus  menusuk ke hati saya. Tanpa saya pinta dia menyambung, "Apabila seorang  wanita telah kita nikahi dengan sah, dialah wanita yang diamanahkan oleh  Allah untuk kita bimbing dan pimpin menuju syurga. Nasib kita dunia dan  akhirat sangat berkait rapat dengannya. Dia adalah jodoh yang  ditakdirkan buat kita. Dialah wanita yang pasrah dan menyerah kepada  kita atas nama Allah. Pada waktu itu, bagaimanapun keadaan wajahnya,  siapa pun dia, sudah menjadi soal kedua."

Cantik Itu Relatif dan Subjektif

"Abang tidak takut, kalau tiba-tiba  wajah atau keadaannya tidak serasi dengan cita rasa abang? Maksudnya,  er... er... kita masih manusia bukan?" saya menduga hatinya.

Dia ketawa tiba-tiba.

"Ya, kita masih manusia. Tetapi kita  bukan sekadar manusia. Kita hamba Allah dan khalifah. Isteri ialah teman  kita untuk memikul amanah dua misi berat itu. Untuk melaksanakannya,  kita bukan hanya perlukan kecantikan seorang wanita, tetapi ilmunya,  akhlaknya, sifat pengorbanannya dan kesetiaannya."

"Jadi, untuk itu kecantikan tidak penting?"

"Semua yang datang daripada Allah ada  kebaikannya. Namun ingat, Allah lebih tahu apa yang baik untuk kita  berbanding kita sendiri. Sesiapa yang tekad menjadi hamba Allah dan  khalifah, pasti tidak akan dikecewakan-Nya. Orang yang baik berhak  mendapat yang baik, bukan begitu?"

"Bukan yang cantik?" jolok saya lagi.

"Cantik itu relatif dan sangat subjektif. Beauty is in the eye of the beholder,  bukankah begitu? Cita rasa manusia tentang kecantikan tidak sama. Malah  ia juga berubah-ubah mengikut masa, usia dan keadaan. Tetapi yang baik  itu mutlak dan lebih kekal sifatnya," balasnya dengan yakin.

"Maksud abang?"

Dia diam. Termenung sebentar. Mungkin mencari-cari bahasa kata untuk menterjermahkan bahasa rasa.

"Kecantikan seorang wanita tidak sama  tafsirannya. Orang budiman dan beriman, menilai kecantikan kepada budi  dan akhlak. Pemuja hedonisme dan materialisme hanya fokus kepada  kecantikan wajah dan daya tarikan seksual."

Ketika saya ingin menyampuk, dia  menambah lagi, "Cantik juga relatif mengikut keadaan. Jelitawan  sekalipun akan nampak hodoh dan membosankan apabila asyik marah-marah  dan merampus. Sebaliknya, wanita yang sederhana sahaja wajahnya akan  nampak manis apabila sentiasa tersenyum, sedia membantu dan memahami  hati suami."

"Oh, betul juga tu!" kata saya. Teringat  betapa ada seorang kenalan yang sering mengeluh tentang isterinya,  "Sedap di mata tetapi sakit di hati..."
 


Wasilah Memilih Jodoh

"Bagaimana sebaik selepas berkahwin? Tak terkilan?" ujar saya dengan soalan nakal.

"Memang dari segi kecantikan, isteri abang sekarang biasa-biasa sahaja."

"Maksudnya yang dulu lebih cantik?"

"Kamu ni, fikirannya masih berkisar dan  berlegar-legar di situ juga. Ingat, yang biasa-biasa akan jadi luar  biasa cantik apabila makin lama kita bersama dengannya. Itulah  pengalaman abang. Hari ke hari, kecantikan isteri semakin terserlah.  Entahlah, apa yang Allah ubah. Wajah itu atau hati ini?"

Wah, dia seakan berfalsafah! Kata-katanya punya maksud yang tersirat.

"Apa kaitannya dengan hati?" layan lagi. Ingin saya terus mencungkil mutiara hikmah daripadanya.

"Kalau hati kita indah, kita akan  sentiasa melihat keindahan. Sebaliknya kalau hati rosak, keindahan tidak  akan ketara, sekalipun sudah tampak di depan mata. Atau kita mungkin  akan mudah bosan dengan apa yang ada lalu mula mencari lagi. Percayalah,  orang yang rosak hatinya akan menjadi pemburu kecantikan yang  fatamorgana!"

'Ah, tentu dia bahagia kini!' bisik hati saya sendiri.

"Apa panduan abang jika semua ini ingin saya tuliskan?"

"Pilihlah jodoh dengan dua cara.  Pertama, jadilah orang yang baik. Insya-Allah, kita akan mendapat jodoh  yang baik. Kedua, ikutlah pilihan orang yang baik. Orang yang baik akan  memilih yang baik untuk jadi pasangan hidup kita."



Jadi Orang Baik dan Pilihan Orang Baik

"Tapi bang, ramai yang menolak kaedah  kedua. Kata mereka, mana mungkin kita menyerahkan hak kita memilih jodoh  sendiri kepada ibu bapa, guru atau individu-individu lain sekalipun  mereka orang yang baik-baik."

"Tak mengapa. Kalau begitu, cuna cara pertama, jadilah orang yang baik."

"Itu susah bang. Bukan mudah hendak  menjadi orang yang baik. Ia satu proses yang panjang dan sukar  menentukan apakah kita sudah jadi orang yang baik atau belum."

Abang tersenyum lantas berkata, "Kamu menyoal bagi pihak orang lain bukan?"

Saya diam. Dalam senyap saya akui, inilah soalan yang sering diajukan oleh para remaja di luar sana.

"Kedua-dua cara itu boleh dijalankan  serentak. Maksudnya, jika kita berusaha menjadi orang yang baik,  insya-Allah, Allah akan kurniakan kita jodoh yang baik melalui pilihan  orang baik. Ataupun kita berusaha menjadi orang yang baik sambil mencari  orang yang baik sebagai jodoh, dan nanti pilihan kita itu direstui oleh  orang yang baik!"

Wah, kedengaran berbelit-belit ayatnya, namun jika diamati ada kebenarannya.

"Tetapi ada juga mereka yang menolak pilihan orang yang baik bukan?"

"Kerana mereka bukan orang baik," jawabnya pendek.

"Bukan, bukan begitu. Bolehkah terjadi orang baik menolak pilihan orang yang baik?"

"Ya, tidak mengapa. Tetapi mereka tetap  menolaknya dengan cara yang baik. Itulah yang terjadi kepada seorang  wanita yang bertanyakan haknya untuk menerima atau menolak jodoh yang  dipilih oleh ibu bapanya kepada Rasulullah s.a.w."

"Apa hikmah di sebalik kisah itu bang?"

"Kita boleh melihat persoalan ini dari  dua dimensi. Pertama, mungkin ada anak-anak yang tidak baik menolak  pilihan ibu bapa yang baik. Hikmahnya, Allah tidak mengizinkan orang  yang baik menjadi pasangan orang yang tidak baik. Bukankah Allah telah  berjanji, lelaki yang baik hanya untuk wanita yang baik dan begitulah  sebaliknya?"

Saya terdiam. Benar-benar tenggelam dalam fikiran yang mendalam dengan luahan hikmah itu.



Jodoh Urusan Allah

"Dan mungkin juga anak itu orang baik  tetapi ibu bapanya yang tidak baik itu memilih calon yang tidak baik  sebagai pasangannya. Maka pada waktu itu syariat membenarkan si anak  menolak pilihan ibu bapanya. Ya, itulah kaedah Allah untuk menyelamatkan  orang baik daripada mendapat pasangan hidup yang jahat."

"Bagaimana pula jika anak itu baik, dan  ibu bapanya pun baik serta calon pilihan ibu bapanya juga baik, tetapi  urusan pernikahan masih terbengkalai. Apa maknanya?" tanya saya inginkan  penjelasan muktamad.

"Itulah takdir! Mungkin Allah menentukan  'orang baik' lain sebagai jodohnya. Sementara orang baik yang  dicadangkan itu telah Allah tentukan dengan orang baik yang lain pula!"

Tiba-tiba saya teringat bagaimana Hafsah  yang dicadangkan untuk menjadi calon isteri Sayidina Abu Bakar oleh  ayahnya Sayidina Umar tetapi ditolak. Akhir Hafsah bernikah dengan  Rasulullah s.a.w. Kebaikan sentiasa berlegar-legar dalam kalangan orang  yang baik!

"Jodoh itu urusan Allah. Sudah dicatat  sejak azali lagi. Tetapi prinsipnya tetap satu dan satu itulah yang  wajib kita fahami. Orang yang baik berhak mendapat jodoh yang baik. Cuma  sekali-sekala sahaja Allah menguji orang yang baik mendapat pasangan  hidup yang jahat seperti Nabi Lut mendapat isteri yang jahat dan Asiyah  yang bersuamikan Firaun laknatullah."

"Apa hikmahnya kes yang berlaku sekali-sekala seperti itu?"

"Eh, abang bukan pakar hikmah! Tetapi  mungkin Allah hendak meninggikan lagi darjah dan darjat orang baik ke  tahap yang lebih tinggi."

"Hikmah untuk kita?"

"Jika takdirnya pahit untuk kita,  terimalah sebagai ubat. Katalah, kita sudah berusaha menjadi orang yang  baik dan kita telah pun bernikah dengan pilihan orang yang baik, tetapi  jika takdirnya  pasangan kita bermasalah... bersabarlah. Katakan pada diri  bahawa itulah jalan yang ditentukan oleh Allah untuk kita mendapat  syurga. Maka rebutlah pahala sabar dan redha seperti Nabi Lut dan Nabi  Ayyub atau kesabaran seorang isteri bernama Siti Asiah."

Tok, tok, tok. Tiba-tiba pintu bilik  tulis saya diketuk. Wajah watak "abang bayangan" saya pergi tiba-tiba.  Tersedar saya daripada lamunan yang panjang. Wajah isteri terserlah di  sebalik pintu. Sebalik melihatnya terdetak dalam hati sendiri, apakah  aku telah menjadi insan yang baik untuk memperbaikinya?

Ah, hati dilanda bimbang mengingatkan  makna satu ungkapan yang pernah saya tulis dahulu: "Yang penting bukan  siapa isterimu semasa kau nikahinya, tetapi siapa dia setelah menikah  denganmu. JAdi, janji Allah tentang lelaki yang baik untuk wanita yang  baik bukan hanya berlaku pada awal pernikahan, tetapi di pertengahannya,  penghujungnya malah sepanjang jalan menuju syurga!"

Sumber : http://www.iluvislam.com

Monday, February 21, 2011

My activity : New mainboard IIC taekwando club gathering with old mainboard :D

Date : 20.02.2011
Time : 12pm
Place : Times Square,Kuala Lumpur
Info : Assalamualaikum . semalam rasyid and semua mainboard IIC taekwando club ada buat aktiviti bersama mainboard lama..Aktiviti ni bertujuan untuk mengeratkan lagi hubungan silaturrahim antara ahli2 lama dan baru.Nanti bila dah kenal2 , boleh lah saling tolong tunjuk ajar dari segi menguruskan program dan sebagainya.Aktiviti ini jugak untuk memenuhi hajat salah seorang daripada ahli mainboard lama :)
Semoga aktiviti kita lakukan pada hari itu dapat keberkatan daripada Allah .. mudah-mudahan..ameenn :D

(Mainboard 2011)
(Buat sedikit perbincangan ketika menunggu ahli2 lama)
(Semua gembira-xde tugas yang perlu dilakukan b'coz sasaran kami hanya untuk maiboard lama)
Tugasan mereka untk mainboard lama: Diberi tugasan supaya mencari maklumat mengenai kedai-kedai di sekitar shopping complex Times Square(TS) . Dan menjawab soalan2 mengenai personality background new mainboard

(Berehat sambil menunggu ahli2 lama - hampir setengah jam menunggu :-) )
(sampai juga depa walaupun lambat kami ttp bagi tugasan - ketua kumpulan mainboard lama :D )
(Ketika menuggu depa menjalankan tugas , sempat lagi singgah di 'Boarders' - "Membaca Jambatan Ilmu" ;-P )

(Next Activity : Lunch Together at Johnny's Restoran - price is okay , not expensive)
(Presiden IIC taekwando club 2011 - Aisyah > sorry coz pix candid :P )
(Time lunch,kami ade buat pertukaran hadiah , semua orang kne beli hadiah masing dgn min harga yg telah ditetapkan , dan cabutan undi telah dibuat . . masing2 dapat hadiah yang berlainan . . -Hadiah yg rasyid dapat . ALhamduillah ... dapat hadiah yg bergitu berbaloi dan bermakna . credit to kaklaila )
(After lunch - kami main bowling ramai2 . tp ade option , nk maen bleh x men pon xpe , jumlah yg main 9org . game time 2 memang fight sungguh !!! alhamduillah .. game point rasyid boleh di banggakan :P )
(Zaidi a.k.a Erie Zakaria membuat balingan strike :P  )

Credit to : Thanks a lots to you all coz give commitment and moral support each other to success these activity . Hope we can together to conduct new activity like this next time ! 
( sorry b'coz our picture is low quality :P )