PELAN SIMPANAN DENGAN PENDIDIKAN TAKAFUL

Wednesday, December 21, 2011

Kursus Jati Diri & Kesukarelawan Remaja (JDK) Untuk Pelajar Lepasan SPM 2011

Assalamualaikum wbt . . 
Berita baik buat adik-adik yang baru sahaja mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Adik-adik yang belum ada perancangan untuk melakukan apa-apa aktiviti sepanjang cuti ini, disini ada satu Kursus yg menarik buat adik-adik. 

Kursus Jati Diri & Kesukarelawanan ini telah dijalankan sebanyak 2 kali pada tahun 2009/2010 dan 2010/2011. Kursus ini telah mendapat sambutan hebat daripada lepasan SPM tahun-tahun sebelum ini dan diharapkan dapat diteruskan pada tahun yang akan datang.

Terdapat sekitar 450 ribu orang pelajar yang menduduki Peperiksaan SPM pada tahun 2011. Di kalangan pelajar tersebut ada yang akan mengikuti latihan PLKN dan ada di antara mereka yang bekerja. Sebahagian besar mereka tidak berpeluang untuk mengisi masa cuti secara berfaedah dan memungkinkan mereka terjebak dengan aktiviti gejala sosial yang negatif.



Sejajar dengan matlamat kerajaan untuk membangun modal insan yang seimbang dan mempunyai jati diri, maka satu bentuk pengisian dari sudut aqli, jasmani, ruhani dan emosi perlu dirancangkan. Oleh itu Himpunan Lepasan Institusi-institusi Pengajian Tinggi Malaysia (HALUAN) dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Kolej Teknologi Darul Naim (KTD), Pengkalan Chepa, Kelantan akan melaksanakan Kursus Jati Diri & Kesukarelawanan Remaja. Kursus ini adalah sangat relevan dan mampu menyumbang untuk membantu kerajaan dalam mencapai matlamat tersebut.

Pada kali ini, kursus ini dijalankan dari selama 21 hari di 4 tempat.
1) Batu Ampar Resort, Kampung Paya Lintah, Perak
2) Kem Bumi Jati, Shah Alam, Selangor
3) Tiram Indah Village, Johor
4) ILIM, Besut, Terengganu

Berminat ?? Jadi tunggu apa lagi.. daftarlah nama adik-adik sebelum penuh. Tempat adalah terhad ...


Website :JDK.Haluan




Tuesday, December 20, 2011

Cara untuk menuntut Baucar Buku RM200 bagi Pelajar IPTA/IPTS

Assalamualaikum . . .


Disini saya ingin kongsi sedikit info mengenai cara-cara untuk menuntut Baucar RM200 bagi pelajar IPTA/IPTS yg berstatus "A" sahaja (Aktif). Yang tengah Study Leave tak dapat.harap maklum. =P


Bajet 2012 memperuntuk kan RM200 untuk setiap pelajar di IPTA, IPTS, Politeknik, Matrikulasi/Asasip Sains dan pelajar Tingkatan 6.syarat-syarat untuk mendapatkan Baucer ini adalah seperti berikut :

1. Semua pelajar warga negara Malaysia yang berdaftar sebagai pelajar aktif di IPTA, IPTS DAN POLITEKNIK mengikuti pengajian pada peringkat Diploma, Sarjana Muda, Sarjana dan Ph.D,matrikulasi/asasi dan pengajian persediaan termasuk pelajar di tingkatan 6 secara sepenuh masa dan separuh masa di institusi pengajian tinggi dalam negeri pada Januari 2012 layak mendapat baucar buku bernilai RM200

2. Pengagihan baucar buku kepada pelajar-pelajar dibuat melalui IPTA, IPTS, Politeknik dan sekolah masing-masing dalam bulan Januari 2012. Sila hubungi IPT dan sekolah masing-masing untuk untuk mengambil baucar berkenaan.

3. Semua IPT telah menyediakan senarai nama pelajar, berserta nombor Kad Pengenalan dan Nombor Metrik / Nombor pendaftaran mereka yang layak. Pelajar perlu memastikan nama, no. kad pengenalan dan cop IPT masing-masing diisikan pada setiap keping baucar yang bernilai RM50.00 setiap keping.

4. Baucar buku boleh ditebus di semua kedai buku yang menyertai program ini dan penyertaan kedai buku adalah terbuka kepada semua.



5. Baucar ini adalah untuk pembelian buku – buku akademik, jurnal, majalah ilmiah dan peralatan pembelajaran berdasarkan keperluan IPT masing-masing. BukuInterlok dah tak perlu dibeli kerana dah dikeluarkan sebagai buku teks sastera.

6. Tuntutan bayaran balik baucar akan dibuat oleh kedai buku terus kepada Bank Simpanan Nasional (BSN). Tuntutan hanya boleh dilakukan sehingga 30 April 2012

7. Tempoh masa sah laku baucar buku ini adalah selama tiga bulan mulai daripada 1 Januari hingga 31 Mac 2012.

8. Pelajar tidak dibenarkan sama sekali menebus baucar buku ini dengan wang tunai.

Harap Maklum :D

Wednesday, December 14, 2011

Info: Sekitar banjir kilat melanda Ibu Kota (KL) semalam 13.12.2011


Kuala Lumpur: Hujan lebat selama 2 jam menyebabkan paras air naik di kawasan rendah di sekitar Kuala Lumpur sedalam 0.5 meter hingga 3 meter.

Antara kawasan yg terjejas teruk ialah Jalan Tun Razak(berhampiran Perpustakaan Negara), Kampung Baru, dan Jalan Lingkaran Tengah (MRR2). Banjir tersebut menyebabkan kesesakan berlaku sehingga jam 8 malam.








Sunday, December 11, 2011

Gerhana Bulan Penuh 10 Disember 2011



Pada 10 Disember 2011 ini, kita akan dapat menyaksikan fenomena Gerhana Bulan Penuh sekali lagi. Kali terakhir rakyat Malaysia dan di rantau Asia Tenggara menyaksikan fenomena gerhana seperti ini ialah pada bulan Jun 2011 lepas. Fenomena ini akan berlaku pada waktu puncak, iaitu sebaik sahaja matahari terbenam dan berlarutan sehingga ke lewat tengah malam. Tidak seperti gerhana yang lepas, yang mana ia berlaku lewat tengah malam sehingga ke matahari terbit keesokan paginya, gerhana kali ini dijangka dapat disaksikan dengan mudah oleh orang ramai.
Fasa gerhana ini akan bermula pada jam 7.31 petang. Namun apabila bulan mula menghampiri kawasan bayang-bayang bumi yang lebih gelap, dikenali sebagai umbra, barulah kesan gelapnya mudah kelihatan, iaitu sekitar jam 8.30 malam
Bulan akan berada di dalam bayang-bayang bumi sepenuhnya (fasa gerhana penuh) pada jam 10.05 malam sehingga 10.57 malam.
Kemudian ia akan keluar sepenuhnya daripada bayang-bayang umbra pada jam 12.18 tengah malam.
Waktu setiap fasa gerhana boleh dirujuk seperti di bawah (kiraan Skymap Pro 8):
Moon enters penumbra: 2011 Dec 10 19:31:37
Moon enters umbra: 2011 Dec 10 20:45:11
Start of totality: 2011 Dec 10 22:05:29
Maximum eclipse: 2011 Dec 10 22:31:36
End of totality: 2011 Dec 10 22:57:45
Moon leaves umbra: 2011 Dec 11 00:18:04
Moon leaves penumbra: 2011 Dec 11 01:31:30
Jumlah masa Bulan bergelap di dalam bayang-bayang bumi sepenuhnya ialah selama 52 min 16 saat.
Waktu di atas merupakan waktu tempatan (Malaysia). Ia adalah sama sahaja jika anda berada di Semenanjung, Sarawak atau Sabah. Cuma yang berbeza ialah ketinggian Bulan di langit. Semakin anda berada ke arah timur Malaysia, semakin tinggi kedudukan Bulan pada satu-satu fasa gerhana itu

Wednesday, November 9, 2011

Raya Aidiladha 2011


06112011
"Salam Aidiladha"


Assalamualaikum . . .

Alhamduillah . di kesempatan ini dapat lagi aku hidup di bumi Allah s.w.t. dan mengecapi 2 nikmat yang 

terbesar iaitu nikmat Iman & Islam. Sudah lama rasanya aku tak menulis blog. Selalu sempat post-post article yg menarik

 dan gambar sahaja. Kali ni aku cuba jugak mencuri masa untuk menulis.

Tanggal 6 Nov 2011. Seluruh Umat Islam di Malaysia menyambut Hari Raya Aidiladha 1432. ada yang 

menyambut di dalam dan di luar Malaysia. dan bagi yang mampu akan menunaikan Haji di Makkah. 

InsyaAllah cita-cita ku untuk pergi menunaikan Haji dan Umrah suatu hari nanti aku harap tecapai. 

Pada 6 Nov 2011,hari Ahad. Aku dan sekeluarga menunaikan solat sunat Aidiladha di Masjid Annajah 

Kg.Berapit . Khutbah yang disampaikan pada pagi itu sangat bermakna. Khatib menceritakan kelebihan-

kelebihan yang ada pada 1-10Zulhijjah. Selepas selesai solat kami ziarah kubur Allahyarham Mahmud 

(Tokwan)& Allahyarhamah Non (Nenek). aku menghadiahkan surah al-fatihah dan doa agar Rohnya 

tergolong dalam golongan orang-orang yang beriman.

Selesai ziarah kubur. Abg sulungku Rijalludin datang kerumah. Dia bawak Kak Nurul bersama Husna & 

Amar Danish.Dah besar-besar diorang. Diorang ni waktu kecik-kecik dulu memang xmau dengan 

orang(pemalu). susah untuk aku pegang.maklumlah "Paktam" jarang balik kg.duk Study kat kolumpur (KL). 

Tp sekarang bila dah besar skit, depa dah mau dengan orang. sempat lah aku ambik gambar dengan depa. 

Yang bestnya, depa kalau bab bergambaq memang pandai posing. pantang berdepan dengan kamera,pandai 

ja senyum..^_^

Bersama Anak Menakan- Amar Danish
Bersama Husna Humaira

Husna Humaira dan Arisa Nadhirah

Ayah dan Amar Danish
 Selepas zohor tu, kami sekeluarga ziarah rumah Cik Nah(Mak Mertua Abg Rijal). 
Umi dan Cik Nah-Abg Rijaludin & Family-Kak Nazihah & Family
 Selepas tu, kami berangkat ke Pulau Pinang. Pergi Ziarah rumah MakSu di Simpang Ampat. Dah lama tak

jumpa MakSu nie. Waktu mai rumah tu, sepupu-sepupu aku tak dak. depa keluaq p bandar.Yang tinggai pon

muzamir sorang ja .Tak berkesempatan lah nak jumpa dengan depa.

Maksu & Arisa

Arisa

Arisa 2

Sepupu- Muzamir

Wednesday, November 2, 2011

[Exam Week]

Assalamualaikum . . .

Sudah lama rasanya tak update blog ini. Sejak kebelakangan nie, 2 bulan lepas. Hari-hariku terlalu padat,

walaupun status diriku masih digelar seorang 'pelajar', tetapi jadual harianku seperti 'orang bekerja'. Aku 

telah  memegang prinsip "rancanglah  untuk melakukan aktiviti pada hari esok, jika kamu 

melaksanakan perancanganmu itu, bermakna kamu telah berjaya. jika kamu tak, beerti kamu telah 

gagal" kata-kata aku terima daripada ayah daripada seorang kawanku di Kolej.kata-kata beliau sangat 

bermakna bagiku.dan kini aku telah setkan dalam mindaku bahawa aku tidak sia-siakan kehidupan sehariaku 

dengan aktiviti. Jika pada hari itu, jadualku kosong, aku akan cuba memenuhinya dengan melakukan aktiviti 

yang berfaedah..

Disini aku cuma ingin memberitahu bahawa pada 28oktober-15November, aku akan menghadapi 

peperiksaan akhir semester. aku harus tumpu dengan pembelajaran ku. Jadi, aku tak dapat men'update blog 

buat kali ini lagi...maaf kalian..

Ya Allah.berilah aku kekuatan untuk menghadapi peperiksaan akhir semester ini.. kali ni aku kurang 

persediaan..berilah kekuatan kepada hambamu ini...aminn..

Thursday, October 20, 2011

Bengkel Kemahiran Inovasi Sosial & Rakan Wirausaha

"Mari Membina Blog"


Salam Rakan Muda

Nama Program: Bengkel Kemahiran Inovasi Sosial dan Rakan Wirausaha

 (Bengkel Bina Blog) Anjuran Kelab Rakan Muda Batu dgn kerjasama 

Sekretariat Rakan Muda Iic

Tarikh: 22 Oktober 2011

Hari: Sabtu

Waktu: 9pg-4.30ptg

Tempat: PKRM Taman Koperasi Polis Fasa 2, 51000 Kuala Lumpur

Yuran: RM5 (termasuk Sijil,Makan & Minum)

Umur: 15-25 tahun

Kelebihan:
1.Dapat Kemahiran Membina Blog dari A-Z

2.Dapat Mengenali apa itu Blog?


*Terhad kpd 20 orang Sahaja

*Ahli ARP Rakan Muda Dialu-alukan.boleh mengisi slot kemahiran dlm bku LOG 

(Anugerah Remaja Perdana)

Kepada yang berminat boleh hububngi sy di no 019-3499039/013-2161882

dgn kdr yg SEGERA.TQ

Friday, October 7, 2011

7 perkara ganjil-pengakuan dari seorang penggali kubur




 Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s. w. t. Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat."


" Golongan yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi pabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu. " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s. w. t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain," jawab ahli ibadah tersebut.



Sambung pemuda itu lagi, " Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain,"



Pemuda itu menyambung lagi, " Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu." " Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda," balas ahli ibadah itu lagi.



" Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah itu, " Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s. w. t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya."



" Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu. " Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s. a. w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.



" Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya," " Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya," jawab ahli ibadah tadi.



" Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?" tanya pemuda itu lagi. Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s. w. t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya."



Ingatlah, sesungguhnya daripada Allah s. w. t kita datang dan kepadaNya jualah kita akan kembali. Kita akan dipertanggungjawabkan atas setiap amal yang kita lakukan, hatta amalan sebesar zarah. Wallahua'lam..

Sunday, September 11, 2011

MATRI-Tiga terbunuh van dihempap pokok besar di Felda Chuping



PADANG BESAR - Tiga termasuk dua pelajar sekolah agama rakyat (MATRI) terbunuh apabila van yang mereka naiki dihempap sebatang pokok besar berhampiran Kilang Gula Felda Perlis, Chuping hari ini.

Ketua Polis Daerah Padang Besar Superintendan Che Man Md Dros berkata kejadian berlaku kira-kira 9.15 pagi ketika kenderaan yang membawa lapan pelajar berusia antara 14 dan 17 tahun itu dalam perjalanan ke kilang berkenaan dari arah Beseri.

Pokok besar yang tiba-tiba tumbang dan menghempap bahagian depan van menyebabkan pemandu dan dua pelajar Ma'ahad Attarbiyah Al Islamiyah (Matri) Tunjong terbunuh.

Mereka dikenali sebagai Shahidan Ali, 67, dari Beseri, Ahmad Izzat Ismail, 17, dari Tanjong Tokong, Pulau Pinang dan Hazman Bakhtiar Sharizan, 14, dari Taman Kenanga, Kulim, Kedah.

Seorang lagi pelajar, Mohd Ahnaf Anissofian, 14, cedera parah dan dirawat di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) manakala lima lagi penumpang hanya cedera ringan.
Kejadian berlaku ketika hujan dan mereka dikatakan dalam perjalanan dari Matri untuk melakukan tugasan kajian tempatan anjuran pihak sekolah di kawasan kilang itu.

Seorang pelajar, Zulfadhli Rodzi, 14, berkata ketika menghampiri kilang itu, sebatang pokok tiba-tiba menghempap kenderaan mereka menyebabkan pemandu dan dua rakannya terkorban.

Beliau yang duduk di kerusi belakang berkata, mangsa yang cedera ringan keluar melalui tingkap van dan meminta bantuan pengawal keselamatan kilang itu.

Mangsa yang terkorban dikeluarkan daripada kenderaan yang remuk pada bahagian depan itu oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia.

Sementara itu, Menteri Besar Perlis Datuk Seri Dr Md Isa Sabu menziarahi mangsa yang maut di bilik mayat HTF hari ini. - Bernama

Wednesday, September 7, 2011

Perjalanan kita masih Jauh . . .


Assalamualaikum . . .



Date: 06092011
Time: 2200 (Waktu M'sia) by Flight Oman-Air, 1st Journey transit from KLIA to Oman, 2nd transit from Oman to Jordan
Place: KLIA (Kuala Lumpur International Airport)
Info:
Alhamduillah...  malam tadi (semalam) sempat hantar sahabatku Muhammad Qawiem Bin Abdul Baqi melanjutkan pelajaran ke Jordan dalam jurusan 'Usul Fiqh'. InsyaAllah..pembelajarannya mengambil masa selama 4 tahun. Marilah kita sama-sama berdoa semoga beliau selamat Pergi, Semasa, & Balik. Sy pergi hantar Qawiem di KLIA bersama-sama Yasin, Hakim(Apex) dan Masyitah. Semoga Allah merahmati Qawiem dan kalian..




Aku Bersama Muhammad Qawiem Bin Abdul Baqi

Sunday, August 28, 2011

Wednesday, August 17, 2011

Kawan dalam Ramadhan

Assalamualaikum . . .


Mesti korang tertanya-tanya kan kenapa Tiltle post aku kali ni bertajuk "Kawan dalam Ramdhan". Disini aku nak share apa yang aku alami.. firstly, kepada yang tak berminat nk baca post aku kali ni aku minta maaf.sebab aku sekrang tengah kekeringan idea.tp aku cuba yang terbaik dalam penulisan..

Dalam bulan ramadhan yang mulia ni, Alhamduillah..aku dikurniakan oleh Allah beberapa orang kawan yang dapat memberi semangat kepada diriku.. dalam kelompok mereka tu aku tertarik seorang daripada mereka. dari segi penampilannya memang mengikut ciri-ciri seorang isteri yang baik. jika aku menceritakan kepada keluargaku, mereka jugak akan bersetuju dengan pilihanku ini.

Ttp, yang menimbulkan keraguan buat diriku ni ialah, dari segi aspek pergaulan si "dia" dengan lelaki yang bukan ajnabi kurang batas dari pandanganku. dia bergaul dengan semua orang dalam melaksanakan tugas kerana dia seorang yang "peramah" dan "rajin". Ciri-ciri tersebut memang aku bangga akan dirinya..


Dalam proses ingin mengenali si "dia" dengan lebih mendalam lagi, aku ketepikan kelemahanya. aku cuba mendekati "dia" dalam melakukan kerja-kerja kelab. ttp aku cuba menjaga batas-batas agama.


semakin lama aku mendekati mereka semakin kuat perasaan "sayang" itu timbul dalam hatiku ini..sampai satu tahap apabila kawan aku tu "mereka" berbual berlebihan aku mulai cemburu. ttp aku cepat-cepat istigfar..cepat cuba hilangkan perasaan tu..aku tak nak perasaan cemburu tu menghantui diriku.. aku tahu, dalam bulan ramadhan ni, syaitan di ikat..kita tidak akan diganggu oleh hasutan syaitan.. tp kita mesti ingat, hati-hati kita yang kotor dahulu aku menguasai diri kita dibulan ramadhan nie. Jika kita dapat mengawalnya, maka hayutlah kita dengan melakukan perkara yang bukan-bukan dan melalaikan..

Secara jujurnya, apabila aku bersama si "dia", hatiku akan berasa tenang.. aku teringat kembali dengan kata-kata seorang ustaz di zaman sekolah dulu. katanya "Jika kita beriman kepada Allah dengan sepenuh hati kita dan penuh rasa rendah diri, dan keimanan kita terhadap Allah sudah kuat, hati-hati kita akan rasa tenang,sampai satu tahap apabila orang-orang yang berada bersama kita akan berasa ketenangan jugak. Itu janji Allah kepada hamba-hambanya." Disini, aku alami sendiri.. aku rasa tenang apabila bersama si "dia". maksudku disini bukan berdua-duaan dengannya..Ttp bersama-sama dalam melakukan tugas kelab dan persatuan kolejku.

Disitu mula timbul perasaan sayang dan cintaku pada si "dia". tp aku buat semua ni kerana Allah ta'ala. aku sering berdoa kepada Allah selepas solat fardhu,di dalam doaku aku panjatkan ke hadratNYA "jika benar di jodohku. kau berikanlah yang terbaik buatku..kau berilah dia hidayahmu ya Allah..kerana aku amat menyayangi dia..aku tak sanggup melihat dia melakukan perkara-perkara yang engkau murkai.."

"Ya Allah..kau ampunilah dosa hamba-hambamu ini.jika aku telah leka dengan buaian arus dunia, kau sedarkanlah aku dengan didikanmu Ya ALLAH.aku memohon padamu Ya Allah.kau ubahlah cara hidup si "dia".sesungguhnya dia kurang memahami cara hidup Islam yang sebenarnya.. kau berilah dia HidayahMu.. sesungguhnya engkau Maha Pemurah dan Maha Pengasihani.."

Sunday, August 14, 2011

13th Ramadhan . Berbuka Puasa bersama Sahabat Baru

Assalamualaikum . . .

Allhamduillah. . . dengan izin Allah dapat lagi kita kecapi 2 nikmat yang terbesar ni iaitu nikmat Iman dan Islam.Dapat jugak saya mengupdate blog ini. walaupun sudah lama tidak menulis post yang terbaru. Dengan kesempatan ini saya dapat berkongsi sedikit cerita pada hari ini. Tepat jam 12 tgh hari. Saya mendapat MSG daripada K.Laili iaitu senior pelajar IIC. Dia minta bantuan untuk menghantarnya ke Stesen KTM kerana ingin berbuka puasa dirumah saudara ummi Asma' Huda. (member IIC). 

Memandangkan hari ni sy free , sy tak menolak permintaan nya. Sebab sy nk balas balik pertolongan beliau tempoh hri yg meminta tolong sy hantar dia ke UIA Pj atas sebab-sebab tertentu. Waktu tu memang sy ada hal, berbuka puasa bersama kakak di Hotel One World. Memang sy rasa terkilan sebab tak dapat tolong. Jadi, dengan kesempatan ni sy nk tebus balik lak.
Seperti yang dijanjikan, sy telah menunggu mereka di Masjid Saidina Hamzah. Mereka datang bertiga (Laila, Asma' , dan Maryam). Mereka bertiga memang kawan rapat. tak tahulah rapat dari kecil ke tak.. mungkin kenal di IIC kowt. tp takpe lah.

Sampai je mereka, "sy cakap nak hantar terus ke rumah kawan umi Asma tu, sebab hari ni sy betul2 free". kataku. mereka dengan tak keberatan memberi isyarat ya. 

Tempat yang dituju tak jauh sangat, cuma memasakan masa selama setengah jam ja. tempat tuh nama "Matan Pagar, Sungai Buloh" . sy  area-area sungai buloh boleh lah tau skit-skit, tapi bila bagi je alamat tuh, dah garu kepala. sebab tak penah mai.. tapi sy cuba buat-buat tahu lah dihadapan mereka.. :)

Akhirya sampai jua ke tempat destinasi kami, selepas tanya kat sorang apex bengkel kereta tadi. sy pun cuba lah ikot arah yang ditunjuk oleh beliau. Sampai jugak..walaupun tadi ada sedikit syak wasangka kat apex tuh, manalah tau kowt-kowt apex tuh nk pekena sy ka..tp sy cepat-cepat buang perasaan buruk sangka tu..kalau tak kurang pahala puasaku hari ni...

Alhamduillah.... ketibaan kami disambut oleh Tuan rumah..kawan umi Asma tuh nama dia Aisyah..seorang yang baik budi pekerti, sopan santun, dan peramah orangnya.. dia mengajak kami naik kerumahnya..
Suaminya sedang tidur ketika kami sampai tuh, maklumlah baru pukul 4ptg.. mereka (Asma, Laila, Maryam) ke Dapur. tolong mck Aisyah tuh masak apa-apa yang patut. sy dduk lah sorang2 kt ruang tamu.. Tp laila memberi senaskah novel yang bertajuk "TraveLog Seorang Da'i" Penulis Abdul Rahman Mohamed. untuk tidak sy merasa bosan menunggu, sy pun bacalah novel tuh

Ceritanya menarik jugak. mengisahkan liku-liku perjalanan hidup seorang pendakwah guna mencari kekuatan sebagai bekal dalam perjuangan. sy begitu menghayati jalan ceritanya. walaupun tak sempat menghabiskan ceritanya dalam tempoh yg singkat, tp sy dapat memahami isi ceritanya..

Salah satu kata-kata yang ingin sy berkongsi "Kesusahan hidup bukan hukuman, sebaliknya ia adalah ujian untuk mendapatkan  yang terbaik" Firman ALLAH "Sesungguhnya berserta kesusahan itu ada kesenangan"

Setelah sy selesai menunaikan solat Asar. Suami kpd Mck Aisyah pun kelihatan dari kamarnya.., mukamnya kelihatan kusut-kusut kerana baru bangun dari tidur...dia mengajak sy solat Asar bersama, tp sy kata dah solat. Dia tersenyum. kami menyapa dan memberitahu nama masing-masing. Rupa-rupanya suami mck.Aisyah tu ialah seorang Ustaz Masran. Seorang Pendakwah/Penceramah bebas disekitar Masjid-masjid di Kuala Lumpur dan Selangor.
Sy dan Ustaz rancak bersembang mengenai hal masing-masing. sy menjadi ramah dengan Ustaz kerana Ustaz berasal dari Kuala Ketil,Kedah. oooo..orang sekampung dengan sy rupanya. So, dah menjadi kebiasaan bagi orang-orang di Utara ni untuk berkongsi cerita masing-masing.. Kami orang Utara memang cepat mesra di antara satu yang lain..

Tepat jam 6.30, Ustaz meminta diri kerana dia ada temujanji di Masjid. kerana ada tugas untuk menyampaikan dakwah..dalam hatiku berbisik, bilalah aku akan jadi seperti beliau, kerana cita-citaku dahulu ialah ingin menjadi seorang Ustaz...tp apakan daya...rezeki ku belum ada..tp InsyaAllah...

Azan maghrib berkumandang, menandakan masuk waktu untuk berbuka puasa. sy buka puasa bersama adik ipar Ustaz Masran. namanya "abizar". dia seorang graduan dari UIA dlm bidang Science Computer. sekarang dia sedang bekerja sebagai Software Enginering di salah sebuah syarikat di Alam Sentral. katanya, dia pergi kerja menaiki KTM hari-hari.. bagiku, sungguh memenatkan.. tp demi mencari rezeki demi sesuap nasi. mesti mempunyai sedikit pengorbanan =)
Alhamduillah....hari ni sy berbuka dengan lauk yang sedap sekali. Nasi + Udang Masak Merah + Daging Goreng + Sayur Campur + Cucur Goreng +  Coktails (pencuci mulut) . sy makan bertamabah kowt..dah makanan sedap kan..tak kan nak melepas..huhu ^_^

Selesai makan. sy solat maghrib berjemaah bersama Abg.Abizar. selesai solat. dia mempelawaku untuk makan lagi. tp apa kan daya. makanan tadi pun belum hadam sepenuhnya..walaupun keinginan makan tu masih ada..

Sementara menunggu asma', laila, maryam selesai solat. sy dan abg.Abizar sambung sembang..kali ni kami kongsi mengenai hal latar belakang pendidikan. Rupa-rupanya, abg Abizar ialah kawan kepada abg senior sekolah lamaku dulu iaitu MATRI. abg seniorku namanya Ali Husni. Syu'bah, dan Meor Abdul Muhaymin. sy tanya, adakah abg satu kursus dengan mereka? abg.abizar menjawab "tak". abistuh macam mana boleh kenal mereka? rupa-rupanya dia satu asrama dengan mereka sewaktu di Matrik UIA PJ lagi. Tambahnya lagi, abg abizar juga pernah mengikut kuliah-kuliah agama yang diketuai oleh "Bro,Azman" (Ketua Misi bantuan ke GAZA). sy mengucapkan alhamduillah didalam hati...abg,abizar pernah mendapat didikan daripada bro.azman..
Azan ISyak berkumandang..memandangkan telah masuk waktu solat fardu isyak..sy meminta izin dari Abg Abizar untuk pulang.. kami pun diterima baik daripada tuan rumah..

Dalam perjalanan pulang (dalam kereta). sy memberi cadangan kpd Asma, Laila, Maryam untuk berhenti menunaikan solat terawikh. kerana sy memang liat untuk solat tarawikh sorang-sorang di rumah.. sy bagi cadangan untuk solat di Masjid Wilayah Jalan Duta. Mereka setuju sahaja..

Setibanya kami disana, orang ramai telah memandu kereta keluar dari masjid. maklumlah. jam sudah menunjujkkan pukul 9.30 malam. Yang solat 8 rakaat sudah tentu dah habis..tp tak apa, masjid tuh buat 20 rakaat. Kami punyai peluang lagi untuk solat terawikh jemaah..

Malam tuh, sy solat tarawikh berimamkan seorang Imam Tahfiz. suaranya sungguh merdu kedengaran... setiap makmum yang solat bejemaah pasti akan khusyuk dalam solatnya..begitu jugak denganku.. walaupun Imam tu tidak membaca surah yang panjang, ttp bagiku sudah cukup..kerana alunan suaranya begitu lunak sekali... ak meminta doa kepada Allah agar aku menjadi seperti beliau suatu hari nanti.. InsyaAllah...

Jam 10.30mlm. kami pulang dari masjid.. Kami sempat singgah sebentar untuk minum malam di Restoran K.B Pokya 2020. disitu sy dan Asma' bincang sedikit tentang Iftar yang akan diadakan pada 18hb August ni. Majlis Berbuka Puasa ni anjuran daripada kelab Taekwondo dan Seni Silat Pusaka Gayong IIC. memandangkan Asma sebagai penolong Program Coordiator, dia harus tahu Flow Program tersebut. Dia perlu memastikan Program tersebut berjalan dengan lancar seperti mana yang telah kami rancangkan.

Jam 11.30mlm. sy menghantar mereka pulang ke Flat Sri Batu. dan sy pun pulang..
Berkesempatan ini, sy ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Asma', K.laila, dan Maryam. kerana telah sudi mengajakku untuk berbuka puasa bersama-sama.. Moga apa yang kita lakukan dan lalui semalam mendapat keberkatan dan keredhaan oleh Allah S.W.T . Aminnn

*maaf sebab takde gambar untuk post kali ni. tak sempat nak ambil =)

Thursday, August 4, 2011

Selamat Menyambut Bulan Ramadan Al-Mubarak 1432H

Assalamualaikum . . .

Saban malam ku berkunjung di surau berdekatan untuk solat Insya' seterusnya solat sunat Terawih berjemaah. Keindahannya tidak terucap dengan kata-kata.

Solat sunat Terawih empat (4) rakaat diikuti tazkirah oleh ustaz jemputan kemudian empat (4) rakaat lagi diikuti dengan solat sunat Witir tiga (3) rakaat. Jumlah keseluruhan 11 rakaat, begitulah saban tahun aktiviti di surau berdekatan rumahku. Setiap hari ada ustaz jemputan yang akan menyampaikan tazkirah.

" Sesungguhnya telah hadir bulan Ramadhan, bulan berkat, Allah telah mewajibkan ke atas kamu berpuasa, dibukakan pintu-pintu Syurga, ditutup rapat pintu Neraka dan ditambat para Syaitan, Di bulan ini terdapat satu malam yang terbaik dari seribu bulan. Sesiapa yang tidak berusaha mendapatkan kebaikan-kebaikannya sesungguhnya dia rugi. "
(Hadis Riwayat Ahmad dan an-Nisai)
Dan puasa itu merupakan perisai, maka janganlah seseorang yang berpuasa itu berkata keji dan meninggikan suara atau mencaci maki. Dan seandainya dicaci oleh seseorang atau diajaknya berkelahi hendaklah dijawabnya: "saya ini berpuasa, saya ini berpuasa!" (Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan an-Nisa'i)

" Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan memberi manfaat kepada orang-orang  yang beriman."
(Surah Azzariyat: 57)

"Demi masa, sesungguhnya manusia benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati dengan kebenaran dan nasihat menasihati dengan kesabaran."
(Surah al-Asr: 1-3)


Ramadhan,
Jika dulu aku sia-siakan kedatanganmu,
Kini aku menghargai kedatanganmu,
Setiap harimu, tak ku biarkan ia berlalu begitu sahaja,
Biarpun walau sedetik,
Ku alunkan irama merdu kitab Kalamullah,
Bait-bait indah ku hayati satu persatu,
Helaian demi helaian,
Terasa damainya hati,
Tatkala irama merdu itu berkumandang.
Ramadhan,
Jika dulu aku sia-siakan pemergianmu,
Kini pemergianmu ku tangisi,
Aku rindukan saat-saat indah bersamamu ya Ramadhan,
Aku rindukan solat sunat Terawih,
Aku rindukan taddarus al-Quran,
Aku rindukan malam Lailatul Qadar
Aku rindukan siang dan malammu ya Ramadhan,
Rindu siangmu untuk berpuasa,
Rindu malammu untuk berterawih,
Rindu siang dan malammu untuk menggandakan pahala.
Ramadhan,
Andai aku diberi peluang,
Melayari hari-harimu yang mendatang,
Tidak akan aku persiakan,
Akan ku penuhi hari-harimu,
Dengan amalan yang berlipat kali ganda.
Insya-Allah.

Saturday, July 16, 2011

Mati Ketika Sedang Berzina Dengan ikan Pari Betina



Assalamualaikum . . .


Ambillah iktibar dari cerita ini. [Dipetik dari majalah BICARA keluaran bulan Julai] Kisah berikut adalah sebuah kisah benar yang telah berlaku di sebuah perkampungan nelayan di Sabah dan bukan lah satu cerita rekaan yang sengaja diada-adakan oleh penulis untuk menakut-nakutkan pembaca. Semoga kisah ini dapat memberi keinsafan dalam diri kita.

Allah akan membalas setiap apa pekerjaan yang kita lakukan tidak kira samada ianya melibatkan manusia, tumbuhan mahupun haiwan. Selagi kita semua adalah makhlukNya selagi itulah pulangan terhadap setiap perbuatan kita akan dibalas.

Nordin (bukan nama sebenar) adalah seorang pemuda pendiam dikampungnya. Beliau tidak gemar bercampur-gaul bersama kawan-kawan sekampungnya. Beliau sering mengasingkan diri daripada masyarakat setempat dan sering bersendirian dalam melakukan sesuatu perkara. Ramai yang tidak dapat mengagak sikap Nordin yang sebenar. Kadangkala beliau kelihatan ramah dan kadangkala sering memencilkan diri dalam rumah peninggalan kedua orang tuanya. Sikap pendiamnya itu membuatkan rakan-rakan menganggap Nordin tidak cukup sifat kelakian. Adakala ada juga yang bermulut celupar menggelarnya 'pondan'. Ini kerana Nordin dianggap pelik kerana beliau tidak gemar jika rakan-rakannya bercakap tentang perempuan dan kisah-kisah cinta mereka pada gadis-gadis kampung itu. Nordin dibesarkan di sebuah perkampungan nelayan yang telah wujud lebih 40 tahun yang lalu. Beliau mahir dalam kerja menangkap ikan yang diwarisi dari arwah bapanya yang juga seorang nelayan. Sebenarnya Nordin bukanlah seorang lelaki yang tidak cukup sifat kelakian seperti yang didakwa oleh kawan-kawannya. Cuma beliau merasa diri beliau tidak bersedia untuk berumah tangga memandangkan keadaan dirinya yang tidak terurus dan pendapatan yang tidak menentu. Beliau tidak yakin beliau akan bertemu dengan mana-mana perempuan di kampung itu yang mahukannya seikhlas hati. Kebanyakannya lebih suka memilih jejaka yang tampan dan mempunyai pekerjaan tetap di bandar. Oleh itu beliau sering menghabiskan masa di sungai atau laut bermanja dengan ikan-ikan dan hasil penangkapannya sahaja. Kadang-kadang bermalam beliau tertidur sambil menunggu hasil tangkapan. Semuanya sudah menjadi rutin hidupnya setiap kali pukat yang dipasang tidak mengena. Hari itu, Nordin berasa rajin untuk turun ke laut, biarpun biasanya hari Jumaat nelayan tidak turun memukat. Rakan-rakan semua turun ke pekan namun Nordin berasa ingin turun bersendirian ke laut melakukan tugas-tugas seperti biasa. Selepas sejam memasang pukat, Nordin berhenti di tepi kuala yang dipercayai tempat ikan-ikan terperangkap. Setelah memasang pukat, beliau baring-baring di tepi botnya sambil berangan-angan kosong tentang diri dan masa hadapan. Sedang leka berangan, tanpa disedari beliau tertidur dan apabila beliau terjaga jam sudah menunjukkan pukul 11.30 pagi. Terus beliau menghidupkan enjin botnya dan menuju ke pukat yang dipasang pagi itu. Alangkah gembiranya beliau setelah mendapat banyak ikan merah, kerapu dan seekor ikan pari yang terperangkap dalam pukatnya itu. Nampaknya Nordin dapat seekor pari betina yang agak gemuk dan besar. Tanpa berlengah beliau pulang ke rumah untuk memunggah ikan-ikan itu. Sampai di rumah, Nordin memasukkan ikan merah dan kerapu ke dalam tong air sementara ikan pari diletaknya di dapur. Ikan pari betina yang sedang kelemasan itu diletaknya di dapur sementara, sebelum dipotong-potong untuk dijual kepada orang kampung. Tiba-tiba mata beliau tertumpu pada alat kelamin pari betina yang sedang mengembang dan mengempis. Nordin berasa tertarik lalu menyentuhnya beberapa ketika. Mungkin disebabkan oleh hasutan syaitan, tiba-tiba Nordin merasa satu perasaan lain yang menyelubungi dirinya. Perasaan ghairah yang belum pernah dirasainya sebelum ini. Tiba-tiba sahaja nafsunya bergelora selepas menyentuh alat kelamin pari betina itu. Syaitan mula merancang strategi untuk melemahkan iman manusia. Iman Nordin yang sudah sedia lemah itu telah menerima pakai rancangan - rancangan yang ditimbulkan oleh para syaitan yang bersorak keriangan. Apa lagi tanpa berlengah ditusuknya ikan pari malang itu berkali-kali hingga menyebabkan ikan pari yang sedang kelemasan itu terus lemah dan mati akibat terkena suatu goncangan yang kuat. Terdampar Nordin kepuasan setelah dikerjakan pari betina itu semahu-mahunya. Barulah Nordin faham kenapa rakan-rakannya sering mengusiknya tentang perkahwinan dan perempuan. Setelah segala-galanya selesai, dibasuhnya ikan pari itu dan mengeluarkan segumpalan lendir putih yang terpelusuk di dalam tubuh pari itu dengan suatu senyuman. Puas. Tanpa perasaan jijik, dimasukkan pari itu ke dalam tong ais bersama-sama dengan ikan-ikan yang lain untuk dijual kepada orang kampung. Sedang Nordin mengelamun malam itu, selepas makan malam, tiba-tiba fikirannya kembali pada perbuatan terkutuknya petang tadi. Para syaitan kembali menghasut agar mengulanginya kembali. Sekali lagi Nordin termakan hasutan itu dan kembali ke tong ais dan mengeluarkan pari berkenaan dan mengulangi perbuatannya yang jijik dan kotor itu pada bangkai pari yang tidak mampu berbuat apa-apa itu. Nordin berdayung dengan gelojohnya. Nafasnya turun naik bersama syaitan yang bersorak riang di sisinya. Nikmat bersetubuh dengan pari itu membuatkan Nordin tercungap-cungap dengan peluh yang mengalir ke seluruh badan. Disebabkan pari itu terlalu lama terdedah pada kepanasan dan kerakusan goncangan Nordin, akhirnya bangkai ikan malang itu menjadi busuk. Tanpa berasa belas terus Nordin membaling bangkai ikan pari betina itu terus ke tengah air pasang berhampiran rumahnya. Keesokan hari, gempar seluruh kampung apabila mereka terlihat seekor ikan pari yang besar terdampar di pasir pantai. Oleh kerana pari tersebut telah busuk, maka tidak siapalah yang mengambilnya dan dibiarkan sahaja terus membusuk. Nordin pula meneruskan semula kerja-kerjanya seperti biasa tanpa berasa sedikitpun kesal atas perbuatannya itu. Pagi itu Nordin turun ke laut dengan kawan-kawannya memukat udang. Setiap kali menarik pukat, Nordin akan berangan-angan untuk mendapatkan pari yang lebih besar. Apabila tidak bertemu beliau akan berasa geram dan marah. Di hempas-hempasnya pukat dan jala ke atas bot sambil menyumpah seranah ikan-ikan hasil tangkapannya itu. Setiap malam Nordin tidak keruan menahan gelora nafsu. Dia sentiasa terbayang-bayang perbuatannya terhadap pari betina hasil tangkapan yang lalu. Pagi esok, tanpa berlengah lagi cepat-cepat Nordin turun ke laut memasang pukat. Cita-citanya besar, untuk menangkap ikan pari betina yang lebih besar agar 'kenikmatan' akan bertambah. Setelah berpanas menunggu hasil tangkapan akhirnya Nordin dapat juga seekor ikan pari betina yang besar seperti yang diidamkannya. Beberapa ketika timbul pula seekor lagi betina yang lebih besar, juga ditangkapnya dan diletakkan di dalam bot. Gembiranya hati Nordin bukan kepalang, mahu sahaja diterkamnya 2 ekor pari yang masih hidup itu namun ditahannya hingga ke rumah. Begitulah hasutan syaitan terhadap nafsu Nordin. Sesampai di rumah, selepas mengeluarkan duri berbisa pari tersebut, terus beliau melayari nafsu rakusnya bersama pari-pari itu bergilir-gilir. Pari-pari yang masih hidup itu mengelupur kesakitan menahan goncangan Nordin yang terlalu kuat. Pari-pari itu seperti tahu bahawa dirinya telah dinodai oleh manusia rakus dan kejam seperti Nordin, ia mengelupur sambil mengerak-gerakkan sayapnya beberapa kali meminta diri dilepaskan, namun Nordin tidak kisah dengan itu semua, biar apapun terjadi nafsu serakahnya harus dilepaskan dan pari itulah yang akan menjadi mangsa. Petang itu tanpa berasa jijik dan kotor dibasuhnya ikan pari itu dan dijualkan kepada kanak-kanak yang berpeleseran di tepi rumahnya. Berebut-rebut kanak-kanak itu membeli pari besar dan banyak isi itu untuk dibuat lauk kerana Nordin menjualnya dengan harga murah. Tanpa disedari sudah lebih tiga bulan perkara itu terjadi sehingga tiada lagi rasa minatnya pada perempuan. Sesekali difikirkan juga akan buruk kelakuannya itu namun dipendamkan saja. Sehinggalah pada suatu petang beliau telah dikunjungi rakan lama. Rakan ketika alam persekolahan dahulu. Walaupun beliau pendiam dan sukar bergaul namun Ramli (bukan nama sebenar) bukan seperti orang lain padanya. Ramli adalah rakan tempat beliau mencurah segala masalah yang melanda dirinya satu masa dahulu. Malah Ramli lah tempat dia menumpang kasih setelah ketiadaan ibu dan ayah. Ramli bercadang untuk bermalam barang seminggu dirumahnya untuk menghabiskan cuti semesta. Ramli sempat belajar hingga ke Universiti tetapi Nordin tersangkut kerana kemiskinan hidup yang tidak mengizinkan beliau menyambung pelajaran. Ramli bercadang untuk belajar menangkap ikan dengan Nordin sepanjang cutinya itu. Nordin bagaikan tersentak sedikit kerana beliau terpaksalah memendam rasa untuk melepaskan nafsu syaitannya itu pada pari-pari hasil tangkapannya kelak. Suatu hari sedang mereka berada di kuala laut menunggu pukat, mereka bersembang tentang hal masing-masing. Di situlah Nordin mula melepaskan rahsianya yang selama ini dipendamkan. Rahsia tentang tabiat buruknya. Apalagi terkejut besar Ramli mendengar pengakuan rakan karibnya itu. Dinasihatnya Nordin agar kembali insaf diatas perbuatannya. Nordin mengangguk-angguk tanda setuju. Beliau telah bertekad dalam hati untuk membuang sahaja tabiat buruknya itu dan kembali ke pangkal jalan. Ramli lega dengan keinsafan Nordin dan bersyukur pada Tuhan. Rupanya Tuhan telah menghantar Ramli untuk memberi peluang kedua pada Nordin agar insaf dan bertaubat. Namun tidak semudah itu, keinsafan Nordin itu hanya muncul sepanjang Ramli berada dirumahnya sahaja, setelah Ramli tiada, gelora nafsunya tiba-tiba sahaja memuncak kembali. Tuhan mahu menguji sejauh mana keinsafan dan keikhlasan hati Nordin pada perjanjiannya dulu. Ternyata Nordin tewas, tewas dalam ujian Tuhan yang tiada henti-henti menguji setiap hambanya. Pagi itu beliau kembali ke laut memasang pukat. Hatinya begitu lega kerana pukatnya mengena seekor pari betina yang besar dan gemuk. Nordin cepat-cepat membelek-belek alat kelamin pari betina itu dan mengusapnya beberapa kali. Gelora nafsunya semakin memuncak. Tanpa perlu pulang ke rumah, diatas botnya itu juga dihayunnya senjata tajam miliknya yang tiada bermata itu. Setelah dilanyak dan dihayun beberapa kali Nordin semakin hilang pertimbangan. Syaitan kini telah merasuk dirinya. Sedang leka berdayung, tiba-tiba beliau merasa suatu kelainan pada hayunan tubuhnya kali ini. Hisapan pari itu pada senjatanya semakin kuat hingga kenikmatan tadi bertukar menjadi perit dan pedih. Di tengah laut Nordin menjerit kesakitan. Sakit seperti dihiris-hiris. Seluruh tubuhnya tiba-tiba menjadi kejang dan keras. Beliau tidak lagi dapat bernafas dan bergerak. Tubuhnya mengelupur sama seperti ikan pari betina itu yang mengelupur kesakitan menahan hentakan kuat di tubuhnya dahulu. Rupanya kemaluan Nordin telah ditusuk oleh duri anak ikan pari yang belum lahir dalam perut ibunya. Akhirnya Nordin keras dan meninggal di situ juga, di atas bot yang menjadi saksi diatas segala perbuatan Nordin selama ini. Petang itu kembali gempar seluruh kampung apabila bot Nordin terdampar di tepian pantai dengan Nordin yang masih tertiarap di atas tubuh pari betina dengan alat kemaluan yang masih tertusuk dalam perut pari betina itu. Tubuhnya hitam kebiru-biruan. Sesekali apabila pari betina itu mengelupur, mayat pucat Nordin turut menggelepar. Ngeri dan tragis sekali. Penduduk kampung begitu terkejut dengan penemuan yang tidak disangka-sangka itu, apatah lagi Nordin bukan orang asing bagi mereka. Seluruh kampung merasa malu dengan perbuatan Nordin dan mengambil keputusan untuk mengkebumikan jenazah Nordin di luar perkampungan itu. Bukan setakat orang kampung sahaja malah saudara-mara dan kawan-kawannya semua tidak peduli dengan kubur Nordin. Dibiarkan sahaja tanpa dinesan dan dibersihkan. Mereka menanggung malu seumur hidup kerana perbuatan Nordin telah menjadi buah mulut orang ramai sehingga ke luar daerah. Begitulah betapa Tuhan melaknat perbuatan zina, tidak kira pada sesiapa sahaja seperti dalam firmanNya yang bermaksud 

"Jauhkan dirimu dari zina kerana zina itu kebinasaan ".

Wslm . . .


Friday, July 15, 2011

Tips - Maksud Ayat Yang Digunakan Oleh PEREMPUAN!

(1) Fine : This is the word women use to end an argument when they are right and you need to shut up.

(2) Five Minutes : If she is getting dressed, this means a half an hour. Five minutes is only five minutes if you have just been given five more minutes to watch the game before helping around the house.

(3) Nothing : This is the calm before the storm. This means something,and you should be on your toes. Arguments that begin with nothing usually end in fine.

(4) Go Ahead : This is a dare, not permission. Don't Do It!

(5) Loud Sigh : This is actually a word, but is a non-verbal statement often misunderstood by men. A loud sigh means she thinks you are an idiot and wonders why she is wasting her time standing here and arguing with you about nothing. (Refer back to # 3 for the meaning of nothing.)

(6) That's Okay : This is one of the most dangerous statements a women can make to a man. That's okay means she wants to think long and hard before deciding how and when you will pay for your mistake.

(7) Thanks : A woman is thanking you, do not question, or Faint. Just say you're welcome. (I want to add in a clause here - This is true, unless she says 'Thanks a lot' - that is PURE sarcasm and she is not thanking you at all. DO NOT say 'you're welcome' ... that will bring on a 'whatever').

(8) Whatever : Is a woman's way of saying F**** YOU!

(9) Don't worry about it, I got it : Another dangerous statement, meaning this is something that a woman has told a man to do several times, but is now doing it herself.