PELAN SIMPANAN DENGAN PENDIDIKAN TAKAFUL

Thursday, November 22, 2012

We Will Not Go Down (Song for Gaza) - Michael Heart - OFFICIAL VIDEO


Assalamualaikum . . .

Sekarang ni, sahabat-sahabat seagama Islam kita yang berada di Gaza (Palestin) sedang diserang oleh rejim Zionis Israel. Dengan lagu ni, semoga kita terus konsisten menembak doa kepada mereka. Sama-samalah menghayati .


Michael Heart - We Will Not Go Down

Lyrics:

A blinding flash of white light 
Lit up the sky over Gaza tonight 
People running for cover 
Not knowing whether they’re dead or alive 

They came with their tanks and their planes 
With ravaging fiery flames 
And nothing remains 
Just a voice rising up in the smoky haze 

Chorus: We will not go down 
In the night, without a fight 
You can burn up our mosques and our homes and our schools 
But our spirit will never die 
We will not go down 
In Gaza tonight 

Women and children alike 
Murdered and massacred night after night 
While the so-called leaders of countries afar 
Debated on who’s wrong or right 

But their powerless words were in vain 
And the bombs fell down like acid rain 
But through the tears and the blood and the pain 
You can still hear that voice through the smoky haze 

Chorus2x

Thursday, October 11, 2012

Isteri : Ganjaran Jihad Taat Suami

Assalamualaikum . . . 
To all my readers :)

Hari ini saya ingin berkongsi satu kisah berkenaan seorang sahabat wanita yang memiliki nilai kesabaran tinggi iaitu Ummu Sulaim.

Menurut hadis diriwayatkan oleh Anas Bin Malik, hasil perkahwinan Ummu Sulaim dengan Abu Talhah, beliau di kurniakan seorang cahaya mata bernama Abu Umair.

Suatu hari, ketika suaminya keluar bermusafir; anaknya telah ditimpa sakit yang akhirnya membawa kepada ajalnya. Ummu Sulaim telah memandikan dan mengkafankanya. Selepas itu berliau berkata kepada ahli keluarganya, "Biarlah aku yang mengkhabarkan berita kematian anakku ini kepada suamiku."



Sekembalinya Abu Talhah dari bermusafir, beliau bertanyakan khabar anaknya itu. Ummu Sulaim dengan tenang menjawab: Anak kita berada dalam keadaan aman. Apabila menjelang malam, berkata Ummu Sulaim: "Wahai suamiku, andai kata seseorang itu diberi pinjam sesuatu barang, kemudian tuan empunya barang itu minta dikembalikan barangnya, patutkah dia tidak mengembalikannya? Jawab suaminya: "Tidak." kemudian Ummu Sulaim berkata: "Sesungguhnya Allah telah mengambil semula apa yang dikurniakan kepada kepada kita, ana kita telah pun diambilnya kembali."

Pilu hati Abu Talhah  mendengar kata-kata isterinya itu, namun dia redha dengan ketentuan takdir Allah. Subuh keesokannya, Abu Talhah pergi menemui Rasulullah SAW dan meneritakan peristiwa yang berlaku itu.

Kemudian Rasulullah SAW  berdoa semoga Allah menggantikannya dengan yang lebih baik. Tidak lama selepas itu, Ummu Sulaim telah dikurniakan 10 orang anak yang mana kesemuanya di kalangan ulama' yang terpilih.

Lihatlah betapa tabahnya hati seorang ibu/isteri menghadapi detik kematian anaknya yang dicintai dan betapa bijaknya Ummu Sulaim menyampaikan berita duka itu kepada suami tercintanya. Hebatnya nilai kesabaran seorang isteri berdepan dengan situasi yang sedih dan gentir ini.

Oleh itu, marilah kita sama-sama mencontohi watak Abu Talhah dan meneladani watak Ummu Sulaim dalam melayari kehidupan rumah tanga pada zaman yang penuh pancaroba ini.

Firman Allah SWT: "...perempuan yang solehah mestilah taat dan memlihara kehormatan dirinya ketika ketiadaan suaminya dengan perlindungan Allah.."

[Surah an-Nisa' : 34]

Photo by Umar Mita

Tuesday, October 2, 2012

10 Wasiat Imam Hasan Al-Banna


Assalamualaikum waramatullahi wabarakatu . . .

Hari ini saya ingin berkongsi mengenai 10 wasiat Imam Hasan Al-Banna 



1. "Segeralah menunaikan Solat bila saudara mendengar azan, walaubagaimanapun keadaan saudara."

Wasiat pertama ini menerangkan perihal pentingnya seorang muslim itu untuk solat pada awal waktu kerana solat merupakan sumber kejayaan dan pertolongan daripada Allah. Solat di sisi Islam terletak di tempat yang pertama, mengatasi segala yang lain.





2.  "Baca, telaah (fahami), dan dengarkanlah Al-Quran atau berzikirlah kepada Allah dan jangan engkau menghabiskan waktumu dengan perkara yang tiada manfaatnya."

Wasiat kedua ini menerangkan perihal mempertingkatkan daya faham umat Islam melalui bacaan Al-Quran, buku-buku, mendengar ceramah agama dan mengamalkan zikrullah supaya umat Islam itu tidak membazirkan waktunya walau sedikit pun dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah.


photo by : Etn Majed



3. "Berusahalah sedaya upaya untuk bertutur dalam bahasa Arab Fushah kerana bahasa Arab yang betul itu adalah syiar Islam."

Wasiat ketiga ini menerangkan betapa pentingnya seorang Muslim menguasai bahasa Arab yang betul kerana bahasa Arab itu merupakan bahasa syurga, bahasa pertuturan Rasulullah SAW, bahasa Al-Quran dan juga bahasa yang digunakan dalam solat.

"Sesungguhnya Kami menurunkan kitab itu sebagai Quran yang dibaca dengan Bahasa Arab, supaya kamu menggunakan akal untuk memahaminya."
(Surah Yusuf : 2)




4. Wasiat ke-4 Imam As-Syahid Hasan Al-Banna menyebut;

"Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran kosong itu tidak memberi sebarang apa pun jua kebaikan."

Khilaf adalah satu perkara yang pasti tidak dapat dielakkan. Selagi mana perkara tersebut berada dalam lingkungan perkara yang ranting serta dibolehkan untuk berbeza pendapat, maka hendaklah kita berlapang dada.

Sebaliknya, umat Islam perlulah sentiasa bersatu dan sepakat dalam perkara-perkara asas. Amat penting dalam keadaan umat sekarang, perlunya untuk kita jelas agenda perjuangan kita yang sebenar dan berusaha ke arah tersebut serta mencari titik persepakatan.

Diriwayatkan dari Abu Umamah r.a ia berkata;
Rasulullah saw bersabda, "Tidaklah sesat suatu kaum setelah mendapat petunjuk kecuali kerana mereka gemar berdebat."
[Hadith Riwayat Hasan, HR Tirmidzi, Ibnu Majah, Ahmad, dan Hakim]

"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih baik mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(An-Nahl; 125)

InsyaAllah, Islam pasti kan bangkit satu hari nanti



5. "Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram."

Wasiat kelima ini menerangkan tentang bahaya ketawa kerana dengan banyaknya ketawa akan menyebabkan matinya hati. Seperti mana sabda Baginda s.a.w

"كثير ضحاك تميت القلوب "

Maksudnya : "Janganlah kamu banyak ketawa kerana sesungguhnya dengan banyak ketawa ianya akan mematikan hati kamu".

[Hadis Riwayat Ibnu Majah]


Kita sebagai ummat Islam yang megimpikan kemenangan Islam, haruslah kurang bergurau senda yang berlebihan dan tingkatkan lagi perbincangan tentang perkara-perkara yang membawa faedah kepada ummah.


keenam dan seterusnya akan bersambung . . .

Thursday, September 27, 2012

Our Journey So Far

Picture from Farid Yed



"Kehidupan kita masih jauh , apakah bekalan kita untuk dibawa bersama?"










Friday, September 21, 2012

7th International Islamic College (IIC) Convocation Ceremony

Date : 15th September 2012
Day  : Saturday
Venue :  Cultural Activities Center (CAC), IIUM
Time : Morning until Noon

We are Diploma in Business Administration Holder








Finally I got My Diploma

They're always support me

Delegate my convocation to my love umi

Credit Photographer : Izzuddin Rosman

Tuesday, August 28, 2012

Kejohanan Motorcross 2012 Peringkat Negeri Kedah


Assalamualaikum . . .

Diharap semua pembaca sihat wal'afiat dan sentiasa berada di bawah naugan Allah s.w.t

Post kali ini hanya berita & Iklan sahaja. saya terbaca Iklan daripada blog kawan.
Jadi,boleh ajak kawan-kawan,sahabat-sahabat,pakcik-pakcik untuk sertai kejohanan yang berprestij ini. InshaAllah, mudah-mudahan dengan sedikit amalan kita ini ikhlas dan diterima oleh Allah. Akhir kata, rebutlah puasa 6 yang ada dalam bulan Syawal ini.



Maklumat Poster:

"Kejohanan MotorCross Tikam Batu, Kedah 2012"
Tarikh: 1-2 September 2012 (Sabtu & Ahad)
Tempat: Padang Belakang Sekolah Kebangsaan Berapit, Sg.Petani Kedah
Anjuran- KP HJ YUSOFF 
Kerjasama-Majlis Perbandaran Sg.Petani Kedah, Belia Pekula, dan  Kelab Motorcross Tikam Batu
Hubungi: 
(Bilal - 019 420 1671)
(Mat Key- 019 568 3002)

Sumber : KP Hj Yusoff

Friday, August 17, 2012

Amalan Sunnah Di Aidilfitri

Assalamualaikum . . .

Memandangkan syawal bakal tiba tak lama lagi, sedar tak sedar kita dah berada di penghujung ramadan. Dulu, kita sering memperingati kawan-kawan kita agar meningkatkan amal ibadah kita kerana ramadan bakal tiba tak lama lagi. Kini, ramadan semakin meninggalkan kita. 

Adakah kita rasa perasaan ini? Ramadan iaitu bulan yang penuh rahmat dan keampunan daripada Allah bakal meninggalkan kita. Bulan ini hanya datang setahun sekali. Untuk kita lalui tahun depan, adakah kita pasti bakal temuinya lagi. atau separuh jalan, tak sempat pun nak memasuki ramadan tahun depan kerana Allah telah mengambil kita terlebih dahulu. Sama-samalah kita berdoa agar kita dapat berada dalam ramadan tahun depan 1434H.InsyaAllah.

Semperna bulan syawal ini, iaitu bulan kemenangan bagi umat islam. Kita disunnahkan melakukan beberapa amalan kerana amalan ini Rasulullah saw mengamalkannya apabila tibanya Aidilfitri. Mari kita berusaha istiqamah mengamalkannya.

Sunnah Aidilfitri

MANDI SEBELUM MENGERJAKAN SOLAT AIDILFITRI
"Sesungguhnya Ibn Umar biasa mandi pada hari  Aidil Fitri sebelum ia pergi ke tempat solat"(H.R.Malik)

MEMAKAI PAKAIAN YANG BAGUS
 ERTINYA:"Sesungguhnya Nabi S.A.W memakai pakaian buatan Yaman pada setiap hari raya(H.R.Syafii)

MAKAN SEBELUM BERANGKAT SOLAT AIDILFITRI
ERTINYA:Rasulullah S.A.W biasanya tidak pergi pada hari raya Aidilfitri sebelum makan,dan pada hari raya aidil adha baginda makan setelah pulang dari solat."(H.R.Daraquthni)

MENGAJAK KAUM WANITA KE TEMPAT SOLAT
ERTINYA:"Dari Ummu Atiyyah berkata:"KAmi diperintahkan memebawa keluar anak-anak dara dan wanita-wanita yang haid(ke tempat solat)pada dua hari raya.Mereka menyaksinkan kebajikan dan doa kaum muslimin,tetapi wanita-wanita yang haid jauh dari tempat (H.R.Bukhari)

BERJALAN KE TEMPAT SOLAT SAMBIL BERTAKBIR
ERTINYA:"NAbi S.A.W biasa keluar solat Aidil Fitri dengan bertakbir mulai dari rumah hingga ke tempat solat."(H.R.Abu Bakar)

MENGAMBIL JALAN BERLAINAN KETIKA PERGI DAN PULANG DARI TEMPAT SOLAT
ERTINYA:"Adalah nabi S.A.W bila keluar untuk solat dua hari raya baginda pergi mengambil satu jalan dan pulangnya mengambil jalan lain(H.R.Muslim)

KAEDAH MENGERJAKAN SOLAT HARI RAYA
ERTINYA:"Dari Amr b Syuaib dari bapanya,dari datuknya,ia berkata:Telah bersabda Nabi SAW:"Takbir pada hari (Fitri)adalah tujuh pada rakaat pertama dan lima pada rakaat kedua,dan bacaan itu sesudah kedua-duanya(HR.Abu Daud dan Tarmidzi)

SOLAT 2 RAKAAT DI RUMAH
ERTINYA:Dari Abu Said berkata:"Adalah NAbi SAW tidak solat apa pun sebelum megerjakan solat hari raya.Akan tetapi,bila ia tiba di rumahnya,baginda solat dua rakaat di rumahnya(H.R.Ibn Majah:Hasan)

UCAPAN SEBENAR DI HARI RAYA
ERTINYA:"Adalah sahabat-sahabat Rasulullah SAW apabila bertemu pada hari Raya,sebahagian dari mereka mengucapkan:TAQABBALLAHU MINNA WA MINKA(Semoga Allah menerima amal kami dan amal kamu)

PUASA ENAM HARI PADA BULAN SYAWAL
RASULULLAH SAW BERSABDA ERTINTA:"Barangsiapa yang berpuasa pada bulan ramadhan kemudian ia iringi enam hari pada bulan syawal,maka ia seperti berpuasa satu tahun (HR.Muslim) 

Semoga Bermanfaat .

Thursday, August 16, 2012

Lokasi Speed Trap Raya 2012

Assalamualaikum . . . 

Hari ini saya ingin berkongsi lokasi-lokasi di mana pihak PDRM meletakkan kamera yang berkuasa tinggi untuk memerangkap kepada pengguna jalanraya yang memandu melebihi had laju.

Pihak berkuasa tidaklah ingin mengambil kesempatan dan mengaut keuntungan semata-mata daripada bayaran saman,tetapi mereka ingin mengambil langkah supaya dapat mengelakkan daripada berlakunya kemalangan jalanraya. 

Statistik menunjukkan bahawa kemalangan jalanraya meningkat apabila tibanya musim perayaan Aidilfitri.
Justeru, pihak PDRM mengambil langkah yang drastik untuk membendung kes ini daripada terus meningkat dari tahun ke setahun dengan menambahkan kamera tertutup sebagai langkah kanan.

Kita sebagai pengguna jalanraya haruslah mematuhi had kelajuan jalanraya yang telah di tetapkan, supaya tidak berlakunya perkara yang tidak diingini.

"Patuhilah Had Laju, Pandu Cermat Jiwa Selamat, Ingatlah Orang Yang Tersayang". 







Semoga Bermanfaat !!

Friday, July 27, 2012

[ Video ] Najwa Latif - AdaMu (Official Video)

Assalamualaikum ,

Hari ini mari kita dengar lagu dari Najwa Latif yang berjudul AdaMu.

Selamat Menghayati Liriknya =)





[Lirik]


AdaMu


Lagu: Najwa Latif (NAR Publishing SDN BHD)
Lirik: Ika Latif (NAR Publishing SDN BHD)



Merenung ke luar jendela
Melihat kebesaranNya
Mensyukuri segala nikmat
Yang dikurniaNya di dunia


Kau berikan ku kekuatan
Untuk berpegang pada jalan
Walau penuh dengan cabaran
Ku tahu ku adaMu Tuhan


Kerna Kau yang satu
Yang setia bersamaku
Di kala ku jatuh ku bangkit kerna Mu
Ku tahu ku AdaMu disisi ku selalu
Bantulah hambaMu mencari keredhaanMu


Ku tahu ku adaMu
Ku adaMu selalu 


.......................................................




Credit to Umar Mita

Thursday, July 26, 2012

Bonus Raya Kepada Kakitangan Kerajaan 2012

Assalamualaikum . . .

Semalam Bonus Raya Kakitangan Kerajaan 2012 telah diumumkan. Saya mendengar berita ini di TV 3 sewaktu kenyang berbuka. 
Alhamdulillah, saya terima tempias kerana ayah saya seorang penjawat kerajaan. Bagus jugak ada permintaan dari CUEPACS sehingga kerajaan membuat keputusan untuk memberikan bonus raya untuk kakitangan kerajaan. Tahun ni boleh minta duit raya lebih kat ayah !

Bonus adalaa 1/2 bulan gaji dan minimum rm500.
[ Artikle asal ] 

Kuala Lumpur: Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam.

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan turut mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju memberi Bayaran Khas Kewangan sebanyak RM500 kepada semua pesara kerajaan.
Bayaran itu akan dibuat pada 9 Ogos ini, 

katanya lagi dalam kenyataan.

Pemberian bonus dan bayaran khas berkenaan akan memanfaatkan seramai 1.27 juta penjawat awam persekutuan dan 657,000 pesara kerajaan.

Najib berkata, pemberian bonus dan bayaran khas kewangan itu dibuat berdasarkan kedudukan dan kemampuan kewangan kerajaan.

Katanya, bayaran itu akan membabitkan anggaran perbelanjaan RM2.2 bilion.

Perdana Menteri berkata, pemberian bonus dan bayaran khas itu adalah penghargaan kerajaan kepada seluruh penjawat awam dan pesara kerajaan.
Kerajaan sentiasa prihatin dan sangat menitikberatkan kebajikan penjawat awam dan pesara kerajaan, katanya lagi.

Beliau berharap langkah itu dapat membantu mereka membuat persediaan menyambut Aidilfitri.

Najib berkata, pembayaran bonus kepada penjawat awam itu bagi menghargai sumbangan dan dedikasi mereka dalam melaksanakan program pembangunan negara.

Sumber : B.H

Wednesday, July 25, 2012

[ INFO ] 10 Perkara yang Yahudi Seboleh-bolehnya Tidak Mahu Umat Islam dan Dunia Tahu


Assalamualaikum . . . 

Salam Ramadhan 1433H .Tahukah anda sebenarnya banyak benda yang yahudi laknat ni sembunyikan pada pengetahuan umum. Jom Kita nak dedahkan 10 daripadanya!

1) Israel merupakan salah satu pembekal rokok terbesar dunia, namun rakyatnya tidak digalakkan menghisap rokok yang mereka cipta kerana mereka tahu akan bahana dalam kandungannya!.

2) Israel mempunyai kepakaran dalam mencipta vaksin dan mahir dalam ilmu perubatan, namun ilmu itu hanya untuk orang luar, kerana mereka tahu bahan kimia yang terdapat dalam ubat akan merosakkan untuk satu jangka masa panjang. Penduduk israel sendiri menggunakan Habbatus Sauda dalam perubatan harian.

3) Taktik kaum ibu di Israel ketika mengandung ialah si ibu/ isteri akan mendengar si suami membaca, menyanyi atau mereka akan menyelesaikan masalah matematik bersama-sama untuk mendapat bayi yang bijak dan petah kerana pada ketika ini fikiran dan perasaan si isteri adalah bersambungan dengan anak dalam kandungan berbanding anda bercakap padanya di perut.

4) McDonald di israel telah membuat pengubahsuaian contohnya dari segi minuman.Mereka menggantikan kopi berkafein kepada teh yang mengandungi polyphenols, iaitu unsur kimia yang berfungsi sebagai antioksidan berkekuatan besar untuk membuang sel rosak dan mencegah kanser. Kita disini masih lagi menggunakan KAFEIN BERBAHAYA!

5) Di Israel, mereka akan memakan buah-buahan dahulu sebelum memakan makanan utama. Ini kerana hakikatnya dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah. Sedangkan disini kita dimomokkan dengan memakan buah-buahan sebagai pencuci mulut.

6) Israel terus melakukan berbagai usaha untuk menghancurkan Masjid Al Aqsha dan Qubah Shakhrah sejak 50 tahun yang lalu dengan menggali bawah tanah masjid tersebut agar runtuh dengan sendirinya?

7) Majoriti buku sejarah di dunia mengatakan Negara-negara Arab yang menyerang Israel terlebih dahulu pada perang tahun 1967? Padahal faktanya, Israel yang menyerang Negara-negara Arab terlebih dahulu kemudian mereka merebut kota Al Quds dan Tebing Barat? Tetapi mereka mengatakan serangannya itu adalah serangan untuk menjaga diri dan antisipasi?

8 ) Di Palestin, penduduk kristian Palestin dan Palestin Muslim bersatu melawan penjajah yahudi

9) Pelajar-pelajar di sekolah dilatih dengan taktik ketenteraan dalam bersukan seperti menembak dan mamanah bagi melatih otak memfokus sesuatu perkara dan mempersiapkan diri jika perkhidmatan diperlukan dimasa akan datang.

10) Hosni Mubarak merupakan tulang belakang Israel dan Amerika selama 30 tahun!

Sebenarnya perkara di atas ni kita telah sedia maklum, tapi apakan daya apabila ianya dah menjadi suatu budaya memang sukar untuk di tangani, kita sendiri sedia maklum yang bangsa kita lebih suka membanggakan budaya luar..
persoalannya disini, mengapa kita malu dengan budaya sendiri dan mengapa tidak mempraktikkan Islam sebagai cara hidup kita?


Sumber: Myberita.com

Tuesday, July 24, 2012

15 Kesilapan Yang Sering Dilakukan Orang Berpuasa

Assalamualaikum . . .

Syukur kepada Allah kerana dengan keizinanNya dapat lagi kita hidup di atas muka bumi ini, dapat menghirup oksigen tanpa dikenakan bayaran, dan dapat menikmati dua nikmat yang terbesar iaitu nikmat Iman dan Nikmat Islam. Ucapan Selawat juga ditujukan kepada baginda Rasulullah saw, kerana dengan berkat pengorbanan baginda serta sahabat-sahabatnya memperjuangakan agama Allah (Islam) ini sehingga kita dapat merasai Islam hingga ke hari ini.
Picture from LangitIlahi.com
Pertama kali sebelum terlambat saya ingin mengucapkan Selamat Berpuasa kepada semua Umat Islam di Seluruh Pelusuk Dunia. Marilah kita sama-sama menghidupkan bulan ramadhan pada tahun ini dengan memperbanyakkan amal ibadah kita kepada Allah dan dengan niat yang ikhlas. Moga-moga Ramadhan pada kali ini amat bermakna bagi kita seperti Ramadhan-ramadhan tahun lepas. Anggaplah ramadhan pada tahun ini adalah yang terakhir bagi kita. Kita tak tahu bila Allah akan menyambut pulang menghadapNya. Tahun ini ? Bulan ini ? dan saat ini ?

Tepuk dada kita, dan tanya hati kita"Adakah aku sudah bersedia menghadap Allah s.w.t ? Apakah bekalan dan persiapan kita cukup untuk menghadap Allah ?

Marilah sama-sama kita rendahkan hati dan mengabdikan diri kita kepada Allah

..............................................................................................................................

Post saya kali ini bertajuk "Kesilapan Yang Sering Dilakukan Orang Berpuasa"

Kesilapan umat Islam yang berpuasa antaranya tidak menetapkan niat fardhu puasa pada setiap malam hari walaupun memadai dengan niat di awal Ramadan. 
Imam-imam masjid telah mengajar kita supaya niat puasa selepas menunaikan solat terawih. Hal ini dapat mendidik kita supaya tidak terlepas dari niat puasa.
Picture form LangitIlahi,com

Antara kesilapan dilakukan orang berpuasa:

1. Bersahur awal dan melewatkan berbuka. 

2. Berlebih dalam menyediakan juadah berbuka sehingga menghilangkan keberkatan berpuasa.

3. Tidak menjaga solat fardhu atau melengah-lengahkannya.

4. Tidak menjaga lidah daripada ucapan yang sia-sia, mengumpat, memfitnah, atau mendusta.

5. Membazir masa dengan melakukan kerja tidak berfaedah seperti menonton televisyen dan mendengar radio.

6. Meringan-ringankan ibadat sunat seperti (berdoa, berzikir, membaca Al-Qur'an, Solat-solat sunat dan beristigfar)

7. Tidak menghidupkan 10 malam terakhir.

8. Tidak menunaikan Solat Sunat terawih.

9. Hanya bersungguh-sungguh melakukan amalan pada awal ramadan sahaja, kemudian mengurangkan amal ibadat di pertengahan dan malam terakhir.

10. Bakhil/kedekut harta serta tidak membantu orang yang berhajat dan tidak bersedekah.

11. Keluarnya wanita ke masjid dengan memakai perhiasan, wangian, yang boleh membawa fitnah.

12. Wanita keluar berduyun-duyun ke pasar membeli juadah (bercampur lelaki & perempuan yang bukan mahram)

13. Tidak memperbanyakkan takbir pada malam hari raya lantaran sibuk dengan perhiasan rumah dan persediaan kuih-muih.

14. Lewat membayar  zakat fitrah sehingga selesai solat Aidilfitri

15. Berhari raya dengan hawa nafsu, hiburan yang melalaikan dan permbaziran yang melampau.


Semoga Bermanfaat untuk kita semua.


Sumber: Buku Adab Ramadhan

Friday, July 20, 2012

..:: Mereka Sudah Berhijrah ::..

Assalamualaikum . . .

Post kali ini saya ingin berkongsi satu article yang bertajuk "Artis Nan Berhijrah" yang di tulis oleh Saudara Hilal Asyraf  . Semoga Bermanfaat .

(Gambar Hiasan: Sudahkah anda mendaftar sebagai Ahli Pas?)
[Artis-artis Nan Berhijrah.]
Kebelakangan ini kita disajikan dengan cerita artis-artis yang berhijrah. Ramainya kemudian beralih ke pentas politik. Rata-rata yang berubah pergi berdiri di atas pentas PAS.

Jujurnya, saya tidak kisah jika seseorag itu hendak berdiri di pentas apa sekalipun. Selagi mana ianya masih syara', yakni tidak melanggar larangan Allah SWT. Kalau di pentas UMNO itu syara', perhimpunannya tidak melanggar syariat Allah SWT, pun tiada masalah. Masalah di sini bukan UMNO atau PAS. Masalah di sini, dalam syara' atau tidak.


Saya gembira dengan perubahan-perubahan ini. Dan saya juga amat arif dengan caci dan maki yang menghujani mereka yang berubah ini. Saya amat yakin, ramai yang tidak berpuas hati adalah dari kalangan pihak Parti lawan kepada parti yang disebelahi oleh artis-artis yang telah berhijrah. Bahkan, saya pernah melihat satu propaganda untuk memburukkan nama Abby Abadi dengan mendedahkan gambar-gambarnya yang dahulu.


Apa yang saya boleh sebutkan di sini, terbahagi kepada dua kelompok.


1 - Artis Yang Berubah.


Pertamanya, berubahlah dengan istiqomah, dan kuatkanlah diri. Memang perubahan itu payah, dan ianya pasti akan menerima uji. Jangan rasa lemah dan penat, kerana ianya memang sebuah resmi.


Keduanya, kita yang baru berubah, jangan terlalu menyibukkan diri dengan penyampaian semata. Sibukkan diri dengan 'penerimaan' juga. Belajar mendalami agama itu diperhebatkan lebih dari 'menyampaikan'. Agar penyampaian kita di masa nanti akan menjadi mantap, dan lebih berkesan. Bukan tidak boleh memberikan penyampaian, cuma nasihat saya menjadi 'penerima' itu lebih digencarkan.

(Gambar Hiasan : Abby Abadi)
Ketiganya, parti kita hanyalah wasilah, jalan. Bukan matlamat. Saya tidak sempat hedak mendengar semua artis yang berubah ini berbicara. Namun saya amat berharap, agar tiada kalangan artis-artis yang berubah ini yang menghina sesiapa. Saya yakin tidak ada, tetapi kalaulah ada, maka beringat-ingatlah. Agar perubahan kita tidak menjadi fitnah kepada sebuah perubahan.

Saya yakin, dengan memahami tiga perkara ini, perubahan diri itu akan menjadi lebih kuat. Dan ianya akan membuatkan ramai orang lain tertarik untuk berubah.


2 - Mereka Yang Mencela.


Saya mahu cakap mudah sahaja dengan golongan ini.

Anda di mana sekarang?

(Gambar Hiasan: Bob Lokman)
Saat mereka telah bertudung, yang lelakinya berpakaian sopan, dan kembali mendalami agama, anda berada di mana?

Orang menuduh mereka ini digunakan parti PAS, maka bagaimana pula anda yang mencela-cela dan menghina mereka? Mendedahkan keaiban dan merosakkan nama mereka? Tidakkah anda yang sebenarnya dipergunakan parti sokongan anda?


Jikalah benar parti yang anda sokong itulah sebuah parti kebenaran, bangkitkan sahaja selebriti-selebriti yang menyokong perjuangan anda, dan tunjukkan 'keIslaman' mereka. Betapa mereka 'mematuhi' syara', dan 'komited' menjadi hamba Allah SWT yang baik.

(Gambar Hiasan: Sharifah Aini)
Saya rasa, artis yang berubah ini hanya beberapa sahaja.
Keluarkan selebriti-selebriti anda.

Jangan pandai mencela sahaja.

--------------------------------------------------
Berubahlah ke arah kebaikan,
tidakkah kita membaca firman Allah SWT:

"Wahai orang yang mempunyai jiwa yang tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu)! Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia. Dan masuklah ke dalam SyurgaKu! " Surah Al-Fajr ayat 27-30.

Mari, dapatkan jiwa yang tenang itu.
Allah memanggil!
Jom Jadi Hamba Allah !
Sumber : Hilal Asyraf FB
 
 

Thursday, July 19, 2012

[ MUSLIM PEOPLE ] ARE YOU READY FOR RAMADHAN ?

ASSALAMUALAIKUM . . .

Here, there are several tips on how to prep and improve yourself for ramadhan.

Some of the lines, and tips were quoted from the book "30 Tips for a Guilt-free Ramadan!" by Abu

Productive, a good read, so do have a go at it.



Wednesday, July 18, 2012

Ibu Pemain Bola Sepak Kelab Real Madrid kini bertudung

ASSALAMUALAIKUM . . .
Alhamduillah . Syukur Kehadrat Ilahi, dengan limpah kurniaNYA dapat saya mengupdate blog ni, walaupun telah lama saya tidak menulis, tetapi dengan kesempatan ini saya cuba juga menulis & berkongsi cerita.
Semalam, saya telah membaca satu article dari sumber yang boleh dipercayai mengenai Seorang Ibu Pemain Bola Sepak Telah Memakai Tudung.
Jadi, saya mengambil kesempatan ini untuk berkongsi cerita kepada semua pembaca.



Mesut Ozil

           Dia merupakan salah satu dari pemain Muslim yang memang Osem! Pemuda kelahiran 15 Oktober 1988 itu dikenal sebagai pemain bola yang sudah biasa membiasakan dirinya membaca Al-Qur’an.ketika di padang bola!

Ozil sendiri berkata, kebiasaan membaca Al-Qur’an membuatnya tenang dan lebih kuat ketika berada di dalam sesebuah pertandingan...* pemain berdarah Turki ni memang rajin membawa Al-Qur’an... boleh gugel sendiri kalau nak tgk aksinya di padang bola mesti tak lekang dari doa..allah..allah.. kata beliau..“Al-Quran memberiku kekuatan lebih untuk bermain dalam pertandingan dengan baik,” ujar Ozil.

Tahukah Anda? Bukan hanya Ozil seorang yang berupaya dekat dengan Al-Qur’an. ibunya, Gulizar Ozil, juga Salah satu ajaran Al-Qur’an yang ditaati ibu Ozil adalah mengenakan tudung..alhamdulillah...allahurabbi..

Dalam wawancara dengan salah satu stesen TV Spanyol, Gulizar nampak jelas mengenakan tudung dan berbaju lengan panjang...
 

Inilah ayat yang ditaati oleh ibu Mesut Ozil:

“Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dar padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara lelaki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita…,” (QS An-Nur: 31).

Sebagai seorang Muslimah, Anda juga bertudung kan? Alhamdulillah. Jika belum, bila lagi kan..?moga ALLAH memberi Hidayah dan membuka pintu rahmat seluas-luasnya kepada anda.

Sunday, June 17, 2012

(Nasyid) Nazrey Johani - Muslimah with lyric[Official Music Video]


Oh muslimah
Allah cinta kepadamu
Rasulullah kasih kepadamu
Oh muslimah
Berbahagialah kau telah dilahirkannya dengan mulia
Subhanallah
Tuhan telah berkati wanita yang cukup ilmu
Rendah hati
Oh muslimah
busanamu menutup rapi
auratmu kau lindungi dengan indahnya
Oh muslimah
kau rajin memuji
Islam kau jadikan ikutan sejati
Oh muslimah
memandangmu menyejuk hati
menundukkan nafsu hati yang goyah
Keayuan wanita solehah indah peribadi
Tulus hatinya
Oh muslimah
Kecantikan yang sebenar
Pada tutur kata penuh berhikmah
Mempertahan kehormatan dirimu
dengan pakaian mentaati Allah
Oh muslimah
Kau masuk ke syurga
Solat lima waktu dan berpuasa
Menundukkan pandangan matamu
Mentaati suami yang tercinta
Oh muslimah
Kau rajin mengaji
Islam kau jadikan
Ikutan sejati

Friday, March 23, 2012

Untuk Lepasan SPM 2011 - Peluang Melanjutkan Pelajaran di International Islamic College (IIC)

Assalamualaikum w.b.t

Tahniah & Syabas di Ucapkan kepada adik-adik lepasan SPM 2012.Walaupun keputusan tidak berapa memuaskan, janganlah cepat mengalah kerana ini baru permulaan buat adik-adik untuk melangkah ke Tangga kejayaan.
Disini, saya ingin memberitahu bahawa kepada adik-adik yang ingin melanjutkan pelajaran ke Menara Gading disini saya mempelawa untuk melanjutkan pelajaran ke Kolej Islam Antarabangsa / International Islamic College (IIC) 

Soalan-soalan lazim mengenai IIC.

Apa itu IIC ?
-Kolej Islam Antarabangsa atau IIC yang ditubuhkan pada tahun 2001 merupakan sebuah institusi milik penuh UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA (UIAM) melalui anak syarikat IIUM Higher Education Sdn Bhd.
-Sehingga kini IIC telah melahirkan lebih daripada 5,000 graduan, dengan pelajar semasa berjumlah 4,200 orang yang mengikuti pelbagai program pengajian peringkat Sijil, Diploma, dan Ijazah Sarjana Muda. 


Apakah Kursus-kursus yang ditawarkan?

-DIPLOMA: 
(i)  Pentadbiran Perniagaan (DBA)
(ii) Pengajian Islam dan Sains Kontemporari (DIC)
(iii) Teknologi Maklumat (DIT)
(iv) Perakaunan(DIA)
(v)  Pengurusan Pejabat & Kesetiausahaan (DMS)
(vi) Pendidikan Islam Awal Kanak-kanak (DCE)

-SIJIL:
(i)  Pentadbiran Perniagaan (CBA)
(ii) Teknologi Maklumat (CIT)

-DIPLOMA BARU (bulan Julai 2012)
(i) Islamic Finance & Banking
(ii) Marketing Management
(iii) Multimedia & Animation


Apakah Syarat Kelayakan Untuk Diploma?

DBA, DIC, DMS, DCE : Minima 3 Credit dalam mana2 subjek

DCS, DIT, DIA, BANKING: Minima 3 Credit dalam mana2 subjek (termasuk MATH) 


MULTIMEDIA: Minima 3 Credit

Apakah Syarat Kelayakan Untuk Sijil?

CBA & CIT: Minima 1 Credit dalam mana2 subjek


*Gred Baru SPM: A+,A,A-(distintion)
                B+,B,C+,C (Credit)
                D,E (Pass)
                G (Fail)


Berapa Lamakah Tempoh Pengajian?

-DIPLOMA: 90-92 Credit Hours
                2Tahun 8Bulan
                8 Semester (6Semester Panjang, 2 Semester Pendek)

-SIJIL     : 50 Credit Hours
               1Tahun 4 Bulan
               4 Semester (3semester panjang,1 semester pendek)


Pinjaman?

-Pihak Pengurusan IIC menyediakan pinjaman PTPTN
-Bagi yang ingin menggunakan selain pinjaman PTPTN @ Self-sponsorship adalah dibenarkan

Apa Kena Bayar Masa Mula-mula Register?

-PENDAFTARAN: RM875 (sekali sahaja)

-HOSTEL         : RM200 (bulan pertama, RM150 bulan ke3 & seterusnya)
 *tak wajib

-PIN PTPTN     : RM10 sahaja
(YG AMBIL LOAN)     




Apa Kelebihan IIC?


1) Semua kurusus ada kelayakan MQA (Minister Qualification Akrediatation) dahulunya LAN - Sijil sah & diterima untuk sambung belajar di semua IPTA/IPTS di Malaysia dan Luar Negara.

2)Kolej Berdaftar dengan JPA (Jabatan Pendaftaran AWAM) - Graduan boleh bekerja dengan sektor AWAM & SWASTA selepas Tamat belajar di IIC.

3)ENGLISH MEDIUM - kelebihan untuk pelajar IIC semasa temuduga & menigkatkan peluang mendapat pekerjaan cerah.

4)Pinjaman PTPTN sehingga RM24,000

5)Satu-satunya IPTS milik penuh anak syarikat UIAM

6)Dikawalselia oleh Lembaga Akademik UIAM.

7)Kursus yang ditawarkan adalah kursus asas yang mempunyai pasaran yang meluas dalam bidang pekerjaan sekarang


Sekarang sudah jelas maklumat-maklumat yang saya berikan?
Jadi tunggu apa lagi.Daftarlah segera. Jangan tunggu lama-lama.

TAWARAN HEBAT BAGI YANG MENDAFTAR PADA TARIKH BERIKUT:

(PAKEJ A)
25 MAC 2012
15 APRIL 2012
29 APRIL 2012
13 MEI 2012
27 MEI 2012
YURAN PENDAFTARAN HANYA RM440.00 SAHAJA, RM875.00 


(PAKEJ B)
10 JUN 2012
24 JUN 2012
1 JULAI 2012
15 JULAI 2012
YURAN PENDAFTARAN HANYA RM680.00 SAHAJA, RM875.00


Untuk maklumat lanjut mengenai IIC @ ingin berdaftar boleh hubungi saya


(En. Ar-Rasyid 019-3499039)

BERMINAT ?? Hubungi no diatas.saya akan menguruskan semua urusan pendaftaran anda.