PELAN SIMPANAN DENGAN PENDIDIKAN TAKAFUL

Friday, April 22, 2011

10 Fakta yang anda perlu tahu mengenai Twitter.com

Jack Dorsey

Assalamualaikum . . . 
Kali  ni saya nak kongsi skit pasal Twitter kt korang, kepada yang belum tau bolehlah bacanyew..

1. Orang pertama yang memiliki akaun di Twitter
Jack Dorsey adalah orang yang pertama memiliki akaun Twitter kerana dialah pembuat dan pembangun Twitter. Jack juga orang pertama yang melakukan tweet di Twitter.

2. Pendapatan Twitter
Twitter dibangunkan pada tahun 2006 dan telah menjadi raksasa dalam jejaring sosial. Mungkin kita akan menyangka pendapatannya akan sama / atau lebih kurang Facebook yang mencapai billion dollar, tapi sesungguhnya dalam 3 tahun pertama semenjak dibagunkan Twitter tidak pernah mendapatkan keuntungan satu sen pun.


3. Frekuensi orang melakukan Tweet
Berapa banyak tweet yang melayang di Internet dalam sesaat ? Jumlahnya ialah sebanyak 750 tweet dalam sesaat.

4. Tema Tweet yang paling banyak
Isi / tema dari tweet yang paling banyak digunakan adalah kejadian sehari-hari dan adalah tidak penting. Contohnya; “Sedang lunch di xyz”, “sedang layan blog mutiarahitam07.blogspot.com ” jumlahnya cukup besar iaitu lebih kurang 10%.

5. Nama asli Twitter
Nama Twitter yang digunakan selarang bukanlah nama aslinya, tapi tetap berkaitan dengan nama yang dipakai sekarang. Nama awal twitter adalah “TWTTR”. Nama itu dipilih dari fakta bahawa di Amerika penggunaan kod singkatan adalah sebanyak 5 karakter.

6. Hari pertama Twitter Online
Tentu saja hari pertama Twitter online berkaitan erat dengan seseorang yang spesial dalam organisasi tersebut. Versi beta dari Twitter pertama kali online bersamaan dengan hari ulang tahun CEO Twitter Even Williams.

7. Laki-laki atau Perempuan
Lelaki lebih mudah bersosial dibandingkan perempuan namun perempuan lebih banyak ber’kicau’dari kebanyakan lelaki. Pengguna Twitter perempuan menyumbang lebih dari 55% twitter di sementara pengguna Twitter lelai hanya menyumbang sekitar 45%.

8. Penggunaan Twitter
Anda akan terkejut bila mengetahui bahawa traffic terbesar penggunaan Twitter bukanlah dari laman utama Twitter.com, melainkan dari applikasi pihak ketiga seperti tweetdeck, ubertwitter, seesmic, dll yang menyumbang sebanyak 75 % dari keseluruhan traffic twitter.

9. Bila Twitter adalah sebuah Negara
Dengan lebih dari 105,779,710 pengguna Twitter yang berdaftar, apabila Twitter adalah sebuah negara maka akan menjadi negara terbesar ke-12 di dunia dalam jumlah populasi rakyatnya.

10. Kelas sosial masyarakat pengguna Twitter
Berdasarkan kajian kepada pengguna Twitter kebanyakan adalah dari kelas sosial menengah ke atas, dimana sebanyak 30% penggunanya berasal dari keluarga yang mempunyai income $US 100,000 setahun.

P/s: Kepada sapa-sapa yang belum ada akaun Twitter bolehlah daftar sekarang.*Free jew. Bukan senang nk dapat benda free ni.Sekarang tandas pun dah kena bayar 20sen. :P

No comments:

Post a Comment