PELAN SIMPANAN DENGAN PENDIDIKAN TAKAFUL

Thursday, May 5, 2011

Orang tua yang bijak menjana keuntungan - pertaruhan telur [18SX]

Assalamualaikum . . . 

Post saya kali ni sy ingin berkongsi sebuahcerita lagi :P .
Cerita ni sy dapat daripada kawan sy sewaktu sy nk bukak bisnes burger dulu. Dia telah memberi saya motivasi yang berguna dan setelah mendengar cerita beliau, sy tersentak seketika dan berfikir sejenak bahawa kita perlu mengambil sedikit risiko dan pengorbanan untuk memperoleh ganjaran yang besar.

Sebagai contoh "kita berkorban waktu tidur kita pada waktu malam dengan melakukan amal ibadat seperti solat sunat tahajud, solat sunat taubat ,mengaji al-Qur'an dan sebagainya. Dengan kita berkorban masa kita itu, InsyaAllah jika niat kita baik amalan kita akan diterima oleh Allah, kita  mendapat ganjaran serta pahala.Walaupun Allah tidak membalasnya di Dunia, percayalah di akhirat kelak pasti akan kita perolehinya.

ceritanya berbunyi bergini . . . 
(gambar hiasan)
Ada seorang lelaki yang bernama Ah Chong yang sangat kaya.Umurnya sudah menjangkau setengah abad Setiap hari beliau akan menyimpan RM5000 di bank. Setiap hari tepat pukul 9 pagi Ah Chong dah pun bersiap sedia terpacak di kaunter bank untuk menyimpan RM5000nya.

Setelah lebih kurang setahun berlalu, kehadirannya setiap hari disedari oleh Manager Bank. Menager Bank itu pun memanggilnya ke office dan bertanya.

Manager : Setiap hari saya lihat Uncle akan menyimpan RM5000 dibank. Apa kerja Uncle?

Ah Chong : I ni sebenarnya takde kerja encik. Cuma I suka bertaruh. Setiap hari I akan bertaruh dan I tak pernah kalah.

Manager : Ooo… ini sudah cukup bagus. Tapi Uncle mungkin belum bertemu dengan orang yang handal macam saya ni. Kalau Uncle bertaruh dengan saya jangan haraplah nak menang.

Ah Chong : Iye ke? Kalau macam tu jom kita bertaruh.

Manager : Okay. Sebutkan apa saja Uncle nak bertaruh dengan saya.

Ah Chong: Macam ni… dalam tempoh 7 hari dari sekarang encik akan kehilangan telur encik. Kalau betul encik akan hilang RM5000, kalau tak saya akan bayar encik RM5000 jugak.

Manager : Hahaha.. tak logiklah Uncle. Tapi tak pe… saya setuju.

Setelah kedua-duanya setuju mereka pun beredar. Besoknya bila bangun pagi, dan ketika mandi Manager tu pun meraba telurnya.. ooh masih ada.Begitulah seterusnya hinggalah sampai ke hari yang ketujuh dia dapati telurnya masih lagi ada……. Dengan suka hatinya Manager tersebut pun pergilah berjumpa dengan Ah Chong. Ketika itu Ah Chong datang bersama peguamnya.



Manager : Uncle sorrylah ye.. telur saya masih lagi ada..
Ah Chong : Betul ke? Aku tak percaya… Mari sini aku pegang…Lalu dipegangnya anu Manager tu. Sambil tersenyum Ah Chong pun berkata.. Okaylah.. Betul kata kau. Nah ambil RM5000 ni.

Ah Chong pun menghulurkannya.

Manager : Hari ni baru Uncle tahu siapa yang teror… Sorrylah Uncle.Hari ni Uncle tak dapat pergi bank lagi laaaa keh.. keh.. keh…

Tiba-tiba Ah Chong mengeluarkan RM15000 dan pergi ke kuanter bank. Manager tersebut rasa sangat hairan lalu bertanya pada Ah Chong…..

Manager: mana pak cik dapat duit sebanyak tu?

Ah Chong : saya bertaruh dengan peguam saya ni RM20000.
ketika itu peguam Ah Chong menepuk dahi beberapa kali dan mengeluh panjang . . aduhhhh

Manager : Bertaruh apa?

Ah Chong : Bertaruh yang saya dapat pegang telur awak(Manager Bank)…..

Manager : tak guna punya orang tua !! :D

Moral: Ah Chong tu walaupun sudah tua tetapi akal dia masih cerdik, dia sanggup ambil risiko dan hanya mengeluarkan modal yang rendah sahaja. dan telah membawa pulangan yang lumayan. Tidakkah kita terfikir.. ?? Tidakkah kita cuba mencari peluang sebegini ??

Selamat Beramal !

Sumber: Blog gua kaler pink

No comments:

Post a Comment